Kerajaan negeri Selangor akan menyumbangkan 200 kerusi dan meja kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Rawang dalam masa terdekat.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata, ia berikutan kekurangan kemudahan itu di satu-satunya sekolah Tamil di daerah itu.

“Sekolah ini juga kekurangan meja dan kerusi untuk murid2, itu kerajaan Selangor akan sampaikan meja dan kerusi.

“Dua ratus buah kerusi dan meja, jadi itu permintaan mereka, bangku dan lain-lain, itu dari kerajaan kita boleh luluskan tahun ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat lawatan ke sekolah itu dan mengadakan perbincangan bersama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan, semalam.

Menurut Dr Xavier, pemberian bantuan itu akan segera diluluskan oleh kerajaan negeri Selangor bagi membantu mereka belajar dalam keadaan selesa.

Pada masa sama, katanya, di dalam tanah sekolah seluas 4.3 ekar itu, terdapat pencerobohan tanah yang menempatkan deretan kedai makan, dan penempatan setinggan di tanah belakang sekolah.

Beliau berkata akan menggunakan cara yang baik dengan megadakan perbincangan bersama penduduk dan pemilik kedai agar menyerahkan tanah itu semula kerana ia milik sekolah.

Menurut Dr Xavier, mungkin wujud kekeliruan kepada penempatan itu berikutan sebahagian tanah sekolah itu telah dipagar oleh pihak sekolah, bagaimanapun ia masih milik sekolah.

“Bukan halau, saya nak mulakan perbicangaan, sampai sekarang tiada perbincangan, beritahu mereka duduk atas tanah sekolah, budi bicara itu penting. jangan halau siapa-siapa keluar, kena ada satu persetujuan yang dua-dua pihak setuju dan dapat maklumat yang lebih baik,” katanya.

Sementara itu, dalam lawatan di kuil berdekatan kawasan itu, Dr Xavier juga menyerahkan bantuan sebanyak RM50 ribu kepada kuil Sri Veerakathy bagi pembangunan kuil dan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan ibadat itu.

“Melalui kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor, saya telah menyumbangakn RM 50,000 untuk kuil ini, pembangunan mereka dan aktiviti-aktiviti mereka dalam kawasan disini,” katanya.

Katanya dalam sidang akhbar selepas mengadakan dialog bersama penduduk di kuil itu, usaha-usaha yang dilakukan itu adalah untuk merakyatkan ekonomi rakyat negeri Selangor dan mendekatkan diri dengan rakyat dengan mengambil aduan-aduan mereka bagi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat.

Sumber: tvselangor.com

0 comments:

top