SUBANG JAYA, 7 OKT : Kerajaan Negeri akan melakukan pembenihan awan bagi mengalakkan hujan sekiranya bacaan air di empangan Sungai Selangor berada di bawah tahap 50 peratus.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, pihaknya akan menjalankan kajian dan keputusan untuk pembenihan awam akan dibuat selepas tempoh 22 hari bermula Okt 4.

Menurutnya, pemantauan berhubung perkara itu akan dilakukan oleh Lembaga Urusan Air Selangor (Luas) dan Jabatan Meteorologi.

“Kita sudah tahu keadaan itu dan kita sudah buat beberapa program dan kajian bagi mengatasinya. Sebelum ini pernah dibuat di Johor yang mana empangan sungai menghadapi keadaan air surut.

“Kita belum tetapkan tetapi dari kajian kita dalam keadaan ini tidak perlu lagi berasa cemas. Ada lebih kurang 75 ke 90 hari kalau tiada hujan baru kita perlukan untuk melakukan tindakan itu.

“Bagaimanapun keputusan exco negeri ialah untuk melakukan dalam masa 22 hari,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) 2012 MPSJ di sini hari ini.

Baru-baru ini laporan media menyatakan paras air di empangan Sungai Selangor berada pada tahap bawah 50 peratus.

Bagaimanapun, Exco Kerajaan Negeri, Ronnie Liu yang hadir dalam sidang media itu menyatakan bacaan yang dicatatkan di empangan tersebut tiga hari lalu ialah 56 peratus.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top