Selangor Putuskan AES Selepas Khamis

KUALA LUMPUR, 30 OKT : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid akan memberikan kenyataan rasmi berhubung perlaksanaan Sistem Kamera Automatik (AES) pada Khamis selepas mendengar taklimat yang akan disampaikan oleh Syarikat Pengendali AES.

Abdul Khalid berkata, kerajaan negeri perlu bertindak adil mendengar penerangan kedua-dua belah pihak meskipun semua negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat termasuk Selangor sudah menyatakan pendirian untuk menangguhkan melaksanakan AES.

“Segala keputusan akan diumumkan pada Khamis, selepas pembentangan (esok).

“Kita tangguhkan sehingga mendengar taklimat dan juga penjelasan oleh mereka.

“Selepas itu, saya akan membuat beberapa keputusan kerajaan negeri tentang cara terbaik menentukan penyelenggaraan perjalanan jalan raya dapat dilakukan dengan baik,” katanya ketika ditemu di Lobi Parlimen.

Jelasnya, kuasa kerajaan negeri adalah terhadap jalan-jalan raya yang berada di bawah jagaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

“Kuasa kerajaan negeri dibawah jalan yang diselenggarakan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (MHA).

“Sekarang penyelenggaraan itu masih belum dapat kita tentukan sama ada mesti dapat kelulusan perancangan dari pihak PBT. Sebab itu saya mahu berbincang dengan mereka,” ujar beliau lagi.

Sistem AES dipasang di seluruh negara, melibatkan syarikat ATES Sdn Bhd dan Beta Tegap Sdn Bhd dengan jumlah pelaburan bernilai RM 717 juta.

Berdasarkan statistik, 831 buah kamera yang akan dipasang diseluruh Malaysia dengan 331 buah kamera tersebut diletakkan di negeri Pakatan Rakyat.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top