SHAH ALAM 13 NOV : Ekoran kejadian banjir kilat yang sering melanda di beberapa tempat di Klang, Kerajaan Selangor mengumumkan langkah segera bagi melaksanakan kerja-kerja tebatan banjir dan menaiktaraf sistem saliran bagi mengatasi masalah terbabit.

Projek untuk memastikan kesejahteraan penduduk Klang itu membabitkan dana sejumlah RM37,984,454.45 yang disediakan untuk lima projek utama di daerah itu.

MB SUK greyMenteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, jumlah itu meliputi peruntukan berjumlah RM12.4 juta dari Kerajaan Negeri yang disalurkan melalui Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Selangor, manakala selebihnya RM25.5 juta disediakan Kerajaan Persekutuan.

“Walaupun ini merupakan tanggungjawab Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri turut mengambil tanggungjawab menyediakan peruntukkan pada jumlah yang kita mampu.

“Sebahagian projek itu dijangka siap pada pertengahan 2014 dan beberapa projek lagi akan siap pada April 2015,” kata Abdul Khalid dalam sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di sini, hari ini.

Lima projek utama itu, adalah kerja menaiktaraf sistem saliran bagi mengatasi banjir kilat di Pelabuhan Klang yang dibiayai Kerajaan Persekutuan.

Sementara empat projek yang dibiayai Kerajaan Negeri pula adalah, projek tebatan banjir di Jalan Papan, Pandamaran, menaiktaraf sistem saliran Kampung Teluk Menegun, menaiktaraf sistem saliran di Sungai Aur Fasa 4 dan membina lencongan Sungai Rasah ke Tasik Ladam Sungai Klang dan kerja-kerja berkaitan lain.

banjir klangSelain itu Kerajaan Negeri turut menyediakan dana tambahan RM2.7 juta untuk 23 projek kecil yang melibatkan pelebaran ‘Borrowpit’, mengorek dan membersihkan sungai, penyelenggaraan perangkap sampah (log boom).

Turut sama adalah kerja mengorek semula parit di kampung-kampung, mengukuhkan dan menstabilkan tebing sungai, mengorek dan mendalamkan kolam takungan dan lain-lain yang dijangka siap pada penghujung tahun ini.

“Kerajaan Negeri sangat prihatin terhadap masalah banjir dan kepayahan hidup penduduk di kawasan yang sering dinaiki air di Taman Sentosa, Rantau Panjang, Sungai Udang, Telok Pulai, Pandamaran, Taman Chi Liung , Bayu Perdana, sebahagian pekan Pelabuhan Klang, Bandar Putri dan Padang Jawa serta kawasan persekitaran,” kata Abdul Khalid lagi.

Kerajaan Negeri berharap dengan perlaksanaan projek tebatan banjir di Klang itu dapat mengatasi masalah banjir kilat yang sering melanda daerah Klang sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Sumber: SelangorKini

0 comments:

top