SHAH ALAM 13 NOV : Syarikat pengeluar roti, Roti Sedap Sdn Bhd terpaksa menaikkan harga produk keluarannya bagi mengimbangi peningkatan kos pengeluaran syarikat yang semakin melonjak sejak kebelakangan ini.

Exsekutif Pemasaran syarikat itu, Azlin Kassim berkata, antara faktor utama yang menyebabkan meningkatnya kos pengeluaran adalah disebabkan kenaikan harga petrol dan gula baru-baru ini.

harga-naikAnalisis pasaran yang dibuat syarikat itu turut menjangkakan syarikat pengeluar roti lain akan turut mengambil langkah sama, menaikkan harga pasaran produk keluaran masing-masing.

“Bukan tujuan kami mengejar keuntungan tetapi kenaikan ini tak boleh dielakkan, petrol contohnya, kami bukan beli 10 atau 20 liter tetapi beribu liter untuk memasarkan produk kami di seluruh negara dan begitu juga dengan gula dan lain-lain.

“Selama 20 tahun kita pasarkan roti keluaran kami dengan harga rendah berbanding syarikat lain tetapi apabila barang mentah semakin naik khususnya gula dah dua kali naik, petrol pun dah naik. Jadi kami terpaksa menaikan sedikit harga kami.

“Laporan dari lain-lain syarikat pengeluar roti, mereka juga ada kemungkinan akan menaikan harga, kalau tidak mereka akan alami kerugian,” kata Azlin ketika dihubungi Selangor Kini.

cukainaikBagaimanapun Azlin menambah, sehingga kini produk keluaran Roti Sedap Sdn Bhd masih mengekalkan harga yang rendah berbanding pesaing lain.

Selain itu Roti Sedap Sdn Bhd juga mengambil beberapa langkah menghadkan pasaran produk mereka hanya di kedai yang mempunyai jualan yang tinggi sahaja.

“Sekarang kami hanya menjual roti-roti kami di kedai yang tinggi jualannya sahaja seperti di pasaraya atau mini market yang boleh beri jualan tinggi dan cara itu dapat mengurangkan ‘return’ produk tidak terjual sekaligus setiap sen kos yang dikeluarkan dapat dimanfaatkan.

“Sebelum ini, dianggarkan lebih kurang 40 peratus ‘return’ tetapi sekarang dapat dikurangkan sehingga 20 peratus sahaja,” kata Azlin.

Sumber: SelangorKini

0 comments:

top