KENYATAAN MEDIA

Media hari ini melaporkan bahawa kakitangan hospital terpaksa mengambil alih kerja-kerja mencuci tandas dan wad di kebanyakan hospital kecuali di hospital Serdang.

Dilaporkan hanya 13 orang dari 135 orang dihantar oleh Radicare untuk kerja pembersihan di hospital Klang.

Keadaan di beberapa hospital di Selangor sudah di tahap  'huru-hara' bukan sahaja disebabkan kebanjiran begitu ramai pesakit tetapi juga timbulnya masalah kebersihan dan kutipan sampah.

Perkara in telah dibawa kepada pengetahuan saya bahawa syarikat Radicare Sdn Bhd telah diberikan kontrak kerja-kerja pembersihan di semua hospital sejak 2014 telah mengurangkan tenaga kerjanya. Dari 120 orang, diberitakan ianya hanya tinggal 20 orang sahaja bekerja di setiap hospital. Ini menyebabkan terjejasnya kebersihan tandas dan persekitaran wad-wad di kebanyakan hospital di seluruh negeri Selangor.

Ini jelas menunjukkan bagaimana kontrak penswastaan yang telah diberikan kepada syarikat kroni telah mula menampakkan kesan negatif.

Hospital adalah tempat orang ramai mendapat rawatan perubatan dan bayangkan sekiranya tahap kebersihan tempat tumpuan orang ramai tidak dapat di jaga di sebabkan syarikat swasta tadi memotong tenaga kerjanya maka sudah tiba masanya pemberian kontrak tersebut dikaji semula.

Kesihatan rakyat merupakan keutamaan melebihi  keuntungan wang ringgit. Lantaran itu kita mengesa Kerajaan Persekutuan mengkaji semula semua kontrak yang diberikan kepada syarikat swasta oleh Kementerian Kesihatan Malaysia bagi menjimatkan kos dan agar perkhidmatan yang diberikan lebih efektif.

YB Dr. Xavier Jayakumar
Adun Seri Andalas

0 comments:

top