SHAH ALAM 13 JAN: Kerajaan Negeri mengeluarkan arahan untuk memulakan projek HORAS (Hybrid Off River Augmentation System) di Sungai Selangor yang mampu membekalkan air bersih antara 600 hingga 700 juta liter sehari (MLD).

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata Kerajaan Negeri melaksanakan usaha itu bagi memastikan pengguna terus mendapat bekalan air sementara menunggu Kerajaan Persekutuan menguatkuasakan Seksyen 114 Akta Industri Perkhidmatan Air (WSIA) yang bertujuan menyusun semula industri perkhidmatan air di Selangor.

Katanya, dengan adanya HORAS ini, rakyat Selangor tidak akan terlalu bergantung kepada projek loji Langat 2 sebagai satu jaminan atau kepastian bahawa pengguna air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya akan mendapat bekalan air berterusan.

“Sistem ini melibatkan penakungan stormwater dari Sungai Selangor di kawasan bekas lombong di Bestari Jaya.

“Berdasarkan data limpahan di Baraj Bestari Jaya, didapati sumber stormwater Sungai Selangor adalah mencukupi ketika berlaku lebihan daripada penggunaan loji di Sungai Selangor.

“Keupayaan takungan ini dianggarkan mencukupi untuk 4 bulan tanpa aliran dari Sungai Selangor ketika musim kemarau pertengahan tahun,” kata Abdul Khalid dalam kenyataan medianya.

Beliau berkata majlis pecah tanah bagi pembinaan HORAS ini dirancang diadakan dalam waktu terdekat ini dan akan menjemput Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) untuk bersama-sama menjayakan projek itu.

“Kita mengarahkan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) supaya menyelaraskan pengeluaran lesen air mentah untuk diberikan kepada syarikat milik penuh kerajaan negeri, Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), selari dengan rancangan penyusunan semula industri air Selangor.

“Sehubungan itu, lesen air mentah yang diberikan kepada syarikat konsesi termasuk Puncak Niaga akan ditamatkan,” kata beliau.

Abdul Khalid berkata, beliau yakin Kerajaan Persekutuan mampu menguatkuasakan Seksyen 114 WSIA dengan lancar bagi memberi laluan kepada penyusunan semula industri perkhidmatan air di negeri itu.


Sumber: SelangorKu

0 comments:

top