SHAH ALAM: Pihak-pihak luar diingatkan untuk tidak masuk campur dalam urusan parti sebaliknya menyerahkannya kepada kepimpinan untuk membuat keputusan, demikian tegas bekas Exco kerajaan negeri, Dr Xavier Jayakumar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar bahawa konflik Azmin Khalid berhubung isu PKNS adalah lakonan semata-mata di mana pengarah di sebalik 'drama' ini adalah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya ingat Noh tahulah, sebab dia pun seorang pelakon yang besar di dalam Umno dan Selangor. Banyak cerita tentang Noh kalau kita keluarkan isu-isu seperti ini. Dia gunakan waktu sebegini untuk melontarkan tuduhan ini tetapi kebelakangannya, Noh pun jahat juga.

"Beliau juga adalah "a lot of skeletons in cupboard". Satu-satu kita boleh buka tentang Noh. Saya ingat orang luar tak payah campur tentang isu parti, kita akan buat sesama kita di dalam parti, pemimpin akan buat keputusan," katanya ketika ditemubual bersama Antarapos.

Jelasnya lagi, apa yang berlaku di dalam parti itu seperti mahu menunjukkan kepada rakyat kononnya PKR mengamalkan budaya saling tegur-menegur antara satu sama lain jika berlaku kesilapan, tanpa mengira kedudukan seseorang itu.

Azmin sebelum ini digugurkan daripada jawatan Ahli Lembaga Pengarah PKNS. Khalid kemudiannya menyatakan beliau tidak terlibat dengan pemecatan Azmin.

Setiausaha Kerja PNKS, Norita Mohd Sidek kemudiannya memberitahu PKNS hanya menjalankan ketatapan yang diputuskan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN).

Lazimnya, mesyuarat itu dipengerusikan Khalid sendiri.

Sehubungan itu, Xavier berkata Khalid harus menjawab kekeliruan yang telah timbul agar ianya jelas di mata pimpinan parti dan juga rakyat.

"Beliau kena jawab kepada pemimpin PKR mengapa tindakan ini diambil kepada timbalan presiden parti. Ini saya nampak sebagai tidak sihat. Kita ada agenda yang lebih besar untuk bawa perubahan di Selangor.

"Beliau adalah seorang yang saya katakan kuat dan tahu apa fakta-faktanya. Apa yang dia cakap, dia hujah bersama fakta yang ada. Beliau sangat terperinci apabila bercakap tentang sesuatu isu. Dan memang ahli-ahli PKR terkejut dengan apa yang berlaku," katanya.

Mengulas lebih lanjut perihal Khalid yang sering membelakangi parti dalam membuat dasar dan keputusan kerajaan negeri, Xavier yang juga bekas Exco menasihatkan Khalid supaya berpegang kepada prinsip parti.

"Kita kena ada pendirian parti yang kuat di dalam kerajaan.

"Mana-mana individu yang masuk politik adalah disebabkan kerana suka politik dan melalui parti politik yang ada di kawasan atau negeri yang didaftarkan. Apabila sudah menjadi ahli politik, sudah semestinya beliau setuju dengan falsafah dan pendirian parti itu.

"Ini ada kaitannya dengan parti. Walaupun dikatakan Exco membuat keputusan, tapi kita masih beri nasihat. Contoh isu lesen, kita nasihatkan mereka tidak menaikkan kadar lesen, sebab rakyat dibebankan dengan pelbagai kenaikan. Kita nasihatkan MB dan Exco untuk ambil tindakan, tapi sampai sekarang saya tak nampak apa tindakan selanjutnya atau diterima atau tidak," jelasnya.

Anwar sebelum ini pernah mengkritik Khalid seorang yang lambat melaksanakan arahan yang diberikan selain mendakwa menteri besar itu gagal membelanjakan wang negeri dengan baik walaupun mempunyai rizab negeri sehingga RM3 bilion.


Sumber: AntaraPos

0 comments:

top