PGK RM1,500 Amat Relevan: Xavier

Klang - Walaupun keputusan mengubah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) yang dinaikkan daripada RM731 sebulan sebelum ini kepada RM1,500 dipertikaikan sesetengah pihak, namun kerajaan negeri tetap mempertahankan keputusan itu sebagai relevan.

EXCO Selangor, Xavier Jayakumar berkata, keputusan ini berdasarkan perubahan iklim ekonomi dan kewangan serta kenaikan kadar inflasi menyebabkan ramai rakyat terutamanya di kawasan bandar mengalami masalah kesempitan hidup.

Katanya, masalah kemiskinan sebenarnya lebih ketara di kawasan bandar kerana perbelanjaan sara hidup yang tinggi sedangkan gaji atau pendapatan yang diterima mereka tidak memadai bagi memenuhi keperluan hidup mereka.

"Lebih-lebih lagi bagi mereka yang mempunyai ramai tanggungan, dengan pendapatan RM1,500 sebulan sudah tentu ia tidak cukup bagi menampung perbelanjaan keluarga seperti belanja persekolahan anak, sewa rumah dan sebagainya."

"Oleh itu PGK RM1,500 adalah amat relevan dalam keadaan sekarang memandangkan segala perbelanjaan meningkat namun kadar gaji kebanyakannya masih di takuk lama. Ini menyebabkan banyak berlaku masalah kemiskinan di kawasan bandar," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis penyampaian bantuan sumbangan ibu tunggal dan warga emas di Bandar Baru Klang di sini.

Sementara itu, beliau mahu segelintir masyarakat yang suka membazir agar menghentikan tabiat itu sebaliknya keluarga disarankan berjimat cermat dan mengutamakan pendidikan anak-anak agar mereka mendapat pendidikan sempurna.

"Ibu bapa harus tegas dalam hal pendidikan anak-anak kerana pendidikan adalah sesuatu yang amat penting pada kehidupan sekarang.

"Seseorang yang mempunyai pendidikan tinggi dan memperoleh pekerjaan sesuai pasti dapat meringankan bebanan keluarga, sekali gus mengurangkan pergantungan kepada pekerja warga asing dan mahu menambahkan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan yang semakin terpinggir dari mendapat pekerjaan.

"Masih ramai rakyat tempatan yang mahu membuat kerja yang dilakukan pekerja warga asing cuma masalahnya kebanyakan majikan lebih suka mengupah (warga asing) kerana upahnya jauh lebih murah."

"Kita mahu kerja ini dipenuhi rakyat tempatan dengan gaji minima RM1,500 dalam usaha meningkatkan taraf hidup sesebuah keluarga yang masih berada diparas kemiskinan," katanya.

Xavier berkata, kerajaan negeri juga bimbang dengan trend kebanjiran pekerja warga asing dan perkara ini perlu dikawal dari berterusan kerana bimbang akan memberi kesan buruk kepada sosial serta pembangunan rakyat.

"Kita akan cuba mencipta lebih banyak peluang pekerjaan menerusi beberapa program pembangunan yang dirancang kerajaan negeri bagi memberi peluang kepada rakyat tempatan mendapat pekerjaan."

"Kita juga fokus memberikan latihan kepada golongan belia agar mereka mempunyai kemahiran untuk menggantikan pergantungan kepada pekerja warga asing. Walaupun bekerja sebagai buruh namun sebagai pekerja mahir mereka sepatutnya menerima upah setimpal dengan kemahiran mereka," katanya.


Sumber: Sinar Harian, 30 Jun 2009, S18


0 comments:

top