Sentosa, 14 Jun 2009 - Sesuai dengan portfolio Kerajaan Prihatin, EXCO Kerajaan Negeri Selangor, YB Dr Xavier Jayakumar bukan sahaja prihatin terhadap penduduk di kawasannya, bahkan isterinya, Puan Sheila Devaraj juga memainkan peranan penting dalam turut serta menjayakan misi Kerajaan Pakatan Rakyat dalam membela setiap rakyat negeri Selangor yang memerlukan.

Dengan usaha mencari dan membela rakyat yang memerlukan secara berterusan, sekurang-kurangnya lapan puluh hamper telah diberikan setiap bulan kepada mereka yang perlu diberi perhatian. Jika difikirkan, apalah sangat nilai hamper yang diberikan kepada mereka ini, tetapi sekiranya anda berada di situasi mereka, tentunya hamper ini merupakan titik permulaan harapan kepada mereka untuk merubah kehidupan. Setiap mereka yang diberi hamper, tindakan susulan akan diambil bagi mengkaji jenis bantuan susulan yang dapat diberi.

Jika dilihat secara dekat, golongan ini memerlukan bantuan susulan segera supaya dapat merubah kehidupan mereka. Lawatan demi lawatan membolehkan wakil Dr Xavier yang juga isteri beliau, Puan Sheila mengenali mereka dengan lebih dekat.

Dalam lawatan ke Sentosa, Puan Sheila membawa kita mengenali lebih dekat golongan yang memerlukan ini.

Dalam gambar pertama dibawah, Puan Govindamal memerlukan bantuan untuk menjaga anaknya Sivaraj yang mengalami strok. Keluarga Sivaraj telah meninggalkannya setelah dia didapati menghidap strok.

Puan Rajespari pula merupakan ibu tunggal yang bekerja keras menyara lima orang anaknya yang kesemuanya masih bersekolah. Suaminya yang pergi ke Singapura untuk mencari kerja telah menghilangkan diri dan tidak pernah pulang menjenguk keadaan mereka. Puan Rajespari bekerja separuh masa di kilang membaiki wayar dan pendapatannya bergantung pada jumlah wayar yang dapat dibaiki setiap hari dia datang bekerja.

Begitu juga Puan Leela yang menyara dua orang anaknya yang masih bersekolah di tingkatan dua dan lima. Ibu tunggal ini telah ditinggalkan oleh suaminya yang merupakan OKU yang mengalami masalah emosi. Puan Leela menjahit dan sentiasa mencari pendapatan tambahan dengan mendapatkan upah menjahit dari kedai-kedai jahitan.

Subramaniam pula mengalami strok setelah ditimpa kemalangan. Dia mengalami masalah ingatan dan tidak berupaya untuk mengingat apa-apa pun. Isterinya bekerja bagi menyara kehidupan Subramaniam dan anak mereka.

Chitra Devi yang normal semasa kecil tidak dapat duduk dan menjaga dirinya sendiri. Ini disebabkan demam yang dia hadapi semasa kecil lagi. Dia bergantung sepenuhnya pada ibunya yang sangat bimbang tentang masa hadapan anaknya itu sekiranya dia tidak ada lagi nanti. Ucapan terima kasih dan penghargaan untuk pihak yang sudi menderma lampin setiap bulan bagi membolehkan bantuan disalurkan kepada mereka yang memerlukan seperti Chitra Devi setiap bulan.

Seperti biasa, setiap lawatan pemberian hamper, disusuli dengan pengisian kertas kerja dan Encik Satthiya bertanggungjawab dalam program pemberian hamper ini. Borang permohonan serta dokumen disediakan bagi setiap kes bagi membolehkan tindakan susulan diambil kelak.

Pada hari Rabu akan datang, Puan Sheila dan anggota bertanggungjawab akan ke Kampung Jawa untuk mencari mereka yang memerlukan.

Maklumat serta gambar disediakan sendiri oleh Puan Sheila dan anggota prihatin yang bertugas.

0 comments:

top