Charles Santiago: Polis Perlu Elak Salah Guna Kuasa

Shah Alam, 23 Jun 2009 - Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago menyifatkan tindakan Polis menarik balik permit majlis makan malam dan ceramah DAP Klang pada saat akhir dengan alasan keselamatan sebagai tidak efisien dan tidak munasabah.

Menurutnya, penarikan permit berkenaan dibuat atas desakan Barisan Nasional (BN) bagi menghalang pihaknya mendedahkan kepada rakyat mengenai isu Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Katanya, polis seharusnya bersifat bebas tanpa mendengar desakan daripada mana-mana pihak dalam membuat sebarang keputusan dan tidak dijadikan alat parti politik.

"Saya minta permit pada 17 Jun lalu dan diluluskan oleh Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Md Yusof namun Jumaat lalu saya mendapat surat mengatakan permit berkenaan dibatalkan dengan alasan keselamatan."

"Majlis berkenaan hanya untuk memberi jamuan kepada rakyat sempena sambutan Hari Bapa dan ulang tahun ke-43 DAP Klang. Tindakan polis menghalang kami menjamu rakyat adalah tidak munasabah."

"Mereka kata permit ditarik balik atas alasan keselamatan, tindakan ini berunsur yang menjadikan polis alat untuk kepentingan mereka. BN menggunakan polis yang seharusnya bebas dan bukannya mendengar arahan mana-mana parti politik."

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tindakan polis menarik balik permit majlis makan malam dan ceramah DAP Klang anjurannya kelmarin.

Berikut adalah kronologi kejadian pada hari Ahad tersebut:

4:45pm
7 trak FRU dan 2 water cannon diletakkan dalam keadaan sedia berhampiran Pejabat Ahli Parlimen Klang.

4:55pm
Polis menutup jalan masuk ke kawasan jamuan makan malam DAP

5:35pm
Charles Santiago dan Tee Boon Hock mengadakan rundingan dengan polis. Menghubungi CPO selangor tetapi tidak jawab, OCPD Klang menyatakan bahawa beliau perlu berbincang dahulu dengan CPO.

6:15pm
8 trak FRU berhenti dan berada dalam keadaan sedia dihadapan Pejabat Ahli Parlimen Klang.

6:20pm
Pihak polis merampas PA system.

7:25pm
YB Ronnie Liu tiba. Ramai orang datang menunjukkan sokongan, FRU mengekang orang ramai daripada menghampiri.

7:40pm
Charles santiago, Ronnie Liu, Ean Yong mengadakan sidang akhbar, 300 orang hadir.

8:00pm
Akhirnya, orang ramai diberi jamuan.

8:05pm
Beribu rakyat Klang melintasi kekangan polis untuk menyertai Charles, Lim Kit Siang untuk jamuan makan DAP.

Berikutan kejadian tersebut YB Charles Santiago telah memberi notis kepada Dewan Rakyat bagi membincangkan kepentingan orang ramai serta meminta Perdana Menteri supaya membawa reformasi secara keseluruhan terhadap Polis Di Raja Malaysia.

Sumber Berita:
votecharles.wordpress.com
Sinar Harian, 23 Jun 2009, S4

0 comments:

top