SHAH ALAM 29 DIS : Keadaan akan menjadi lebih ‘panas’ di dalam bangunan pada 2014 apabila pusat membeli-belah, bangunan tinggi dan pejabat akan meningkatkan suhu penyaman udara bagi mengurangkan kos elektrik.

Persatuan Pengurusan Kompleks Beli-belah dan Bangunan Tinggi Malaysia 400 ahlinya di seluruh negara untuk menetapkan penghawa dingin mereka pada suhu 23° C atau 24°C.
 
Menurut persatuan itu, penyaman udara melibatkan penggunaan tenaga yang terbesar iaitu kira-kira 65 peratus di dalam bangunan komersial.

Presidennya, H.C. Chan berkata, kebanyakan pusat membeli-belah di negara ini kini terlalu sejuk, dengan suhu antara 21°C hingga 23°C.

“Kita boleh dan perlu menaikkan suhu beberapa darja terutama sekali dengan kenaikan kos tenaga. Realitinya adalah kita perlu menjadi cekap dari segi penggunaan tenaga dan mengelakkan pembaziran kerana elektrik adalah perbelanjaan terbesar utama kita,” katanya dipetik dari M-Star.

harga-naikAhli jawatankuasa Persatuan Pengurusan Bangunan Malaysia dan Hartanah Antarabangsa Persekutuan Malaysia, Richard Chan berkata, penggunaan penghawa dingin mencatatkan jumlah yang terbesar dalam bil elektrik di pusat membeli-belah dan bangunan tinggi.

“Kompleks atau pusat membeli-belah yang lebih besar membayar antara RM2 juta dan RM3 juta sebulan hanya untuk penggunaan penghawa dingin sahaja,” katanya.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan berkata, syarikat perlu mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kenaikan tarif elektrik.

“Tetapkan penghawa dingin anda pada suhu optimum untuk mengelakkan pembaziran dan mematikan suis kesemuanya apabila kakitangan berada di luar untuk makan tengah hari,” katanya.

MEF mewakili 4,500 ahli dan 18 gabungan persatuan perdagangan.

Sumber: SelangorKini

0 comments:

top