PBT Selangor Antara Paling Cemerlang

SHAH ALAM, 17 NOV: Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Selangor adalah antara paling cemerlang dalam melaksanakan sistem 'Star Rating' yang sedia ada bagi memastikan peningkatan daya saing dalam memelihara kecekapan dan keberkesanan organisasi terus berfungsi dengan berkesan.

Menurut Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu, Sistem penggredan adalah berpandukan kepada empat(4) kriteria utama iaitu pengurusan (30%), perkhidmatan-perkhidmatan teras (35%), pengurusan pelanggan (15%), dan penyertaan komuniti dan pandangan penduduk; penglibatan komuniti (10%), dan pandangan penduduk - soal selidik (10%).

Katanya Negeri Selangor berjaya menempatkan diri di antara 5 daripada 11 PBT yang mencapai prestasi 4 bintang.

Ronnie juga menjelaskan kerajaan negeri sentiasa menyelia prestasi PBT dengan mengadakan mesyuarat, taklimat, bengkel dan pertemuan di antara kerajaan dan pihak PBT dari semasa ke semasa.

"Kaedah ini menjadi platform kepada Kerajaan Negeri untuk memantau prestasi PBT sepanjang tahun," beliau berkata.

Menjawab soalan lisan yang diajukan ADUN Kajang, Lee Kim Sin mengenai pengambilan juruaudit 'dalaman'daripada Jabatan Audit Negeri yang bertindak terus kepada Ketua Audit Negeri, Ronnie menjawab tiada keperluan untuk bertindak sedemikian.

"Sudah memadai dengan adanya pegawai yang dilantik oleh PBT masing-masing dalam menjalankan tanggungjawab untuk memastikan wujudnya 'check and balance' dalam pengurusan kewangan dan pengurusan korporat PBT melalui Jawatankuasa Audit dan Pengurusan Korporat (KPAPK) yang telah bermula pada tahun 2009," jelas Ronnie.

Bagaimanapun, beliau mengakui kerajaan akan menggunakan khidmat Bahagian Audit Dalaman Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor sekiranya terdapat isu-isu berbangkit yang perlu diaudit atau disiasat.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

top