SHAH ALAM, 2 NOV: Kerajaan Selangor akan menganjurkan sesi penerangan kepada orang ramai mengenai Skim Premium Tanah yang diperkenalkan sejak Jun lalu yang memberi peluang rakyat untuk memiliki geran tanah dan melanjutkan tempoh pajakan tanah dengan bayaran pendahuluan RM 1,000.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata sesi penerangan ini akan diadakan secara percuma dengan kerjasama Pejabat Tanah dan Galian Selangor untuk memberi penjelasan supaya tiada lagi kekeliruan terhadap polisi baharu ini.

"Kerajaan Negeri memperkenalkan skim ini untuk menjaga kebajikan rakyat tetapi ramai yang gagal memahami matlamat, prinsip dan kumpulan sasaran.

Skim ini memberi peluang sama rata kepada rakyat Selangor yang kurang mampu untuk mendapatkan geran tanah dan melanjutkan tempoh pajakan tanpa mengira fahaman politik," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat exco, di sini hari ini.

Menurut Abdul Khalid lagi, sekiranya pihak-pihak yang tidak faham mengenai skim ini termasuklah MCA Selangor diseru agar hadir untuk mendengar dan memahaminya secara mendalam.

Malah, skim ini juga adalah pilihan kerana pemilik tanah boleh memilih cara bayaran mengikut kadar pengiraan yang lama dan tidak memaksa pemilik tanah memilih skim baharu ini sebaliknya pilihan terletak di tangan mereka mengikut tahap kemampuan.

"Sekiranya ada yang gagal memahami polisi ini walaupun setelah menghadiri sesi taklimat ini, saya bersedia mengadakan satu lagi sesi khas untuk berdebat mengenai isu ini dan menyerahkan kepada rakyat untuk membuat penilaian.

Adalah tidak adil bagi kita berdebat dengan kumpulan yang tidak faham dengan skim ini tanpa memberikan kefahaman kepada mereka terlebih dahulu," katanya.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

top