SHAH ALAM, 11 NOVEMBER : Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memaklumkan, kerajaan negeri sedang membuat satu kajian dalam mencari mekanisme terbaik untuk menangani peningkatan kos sara hidup generasi muda di negeri ini.

Katanya, kajian ini perlu dilakukan sebelum kerajaan negeri memutuskan langkah terbaik dan sesuai dalam membantu generasi muda yang berpendapatan di bawah RM1,500 sebulan.

Jelas beliau, kajian yang dilakukan di Singapura dijadikan contoh untuk mencari pendekatan yang sesuai dan satu “town hall meeting” atau mesyuarat awam secara tidak rasmi akan diadakan dan hasil perbincangan tersebut akan diterangkan kemudian.

“Saya sedang membuat kajian berapa jumlah pendapatan yang dapat menampung suami isteri dan tiga orang anak. Kajian di Singapura sebagai contoh. Kita kena buat kajian untuk pendapatan munasabah lima orang dalam satu keluarga. Saya rasa pendapatan RM700 sebulan tidak munasabah,” katanya.

Ujar beliau lagi, kekurangan pendapatan dengan peningkatan sara hidup merupakan antara punca gejala seperti rasuah diamalkan bagi menampung kos kehidupan.

Untuk Program Keusahawanan Muda, kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM50 juta sebagai peluang menambah nilai perniagaan mereka melalui dana yang disediakan kerajaan negeri.


Sumber: Selangorkini

0 comments:

top