RM 6 bilion Untuk Beri Pendidikan Percuma

PETALING JAYA, 27 FEB: Kos pendidikan percuma yang ditawarkan Pakatan Rakyat (PR) di dalam Manifesto Rakyat dianggarkan berjumlah RM 6 bilion setahun untuk dilaksanakan.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli menjelaskan, jumlah ini turut membabitkan tawaran PR untuk membatalkan hutan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ditanggung graduan lepasan pengajian tinggi.

Menurutnya, RM 600 juta setahun diperlukan sebagai peruntukkan tambahan bagi menampung 10 peratus kos di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Setakat ini, Kerajaan Persekutuan membelanjakan RM7.5 bilion setiap tahun bagi menanggung 90 peratus kos di IPTA

“Kalau kita ingin beri yuran percuma kita kena tambah dalam RM600 juta tambahan.

“Pemberian biasiswa kepada pelajar lebih rendah daripada pampasan-pampasan yang kita berikan kepada kroni,”

“Misalnya satu pampasan yang dimaafkan adalah hutang Tan Sri Tajudin Ramli bernilai RM650 juta yang boleh memberikan yuran percuma kepada pelajar IPTA,” katanya.

Manifesto Pakatan Rakyat yang diumumkan pada 26 Februari mensasarkan pemberian pendidikan percuma sehingga tahap universiti.

Rafizi berkata jumlah RM 6 bilion itu merangkumi RM 2.5 bilion untuk pemberian elaun sara hidup sebanyak RM5,000 setahun untuk 500,000 orang pelajar.

Selain itu, Rafizi menjelaskan, kos anggaran sebanyak RM 2 bilion diperlukan untuk mengambil alih hutang PTPTN setelah dihapuskan dan dibayar secara ansuran selama 20 tahun.

Sementara RM 900 juta setahun diperlukan untuk tabung IPTS sebagai subsidi yuran dan penjaman sara hidup.

Dalam pada itu, Rafizi membidas kenyataan pimpinan Umno-BN yang memutar belit fakta dengan menyatakan pengurangan harga kereta sebanyak 20 peratus akan mengakibatkan negara kerugian RM 7 bilion.

“Pakatan tidak pernah cakap akan (lakukan) penurunan (harga kereta) sekaligus. Tetapi berperingkat 20 peratus setiap tahun supaya ada imbangan harga kereta baru dan terpakai,” tegasnya.

Kesan kehilangan cukai eksais akibat pengurangan harga kereta mengikut perkiraan Jawatankuasa Manifesto Rakyat untuk tahun 2013 bernilai RM 1.4 juta.

Kos kehilangan ini boleh ditampung melalui pendapatan tambahan menjualan AP yang dilelong bagi kereta-kereta mewah.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top