Kerajaan Negeri Selangor pada hari ini telah menyerahkan sebidang tanah berukuran 1 ekar yang terletak di Bandar Parklands, Klang kepada Pertubuhan Hospis Klang bagi tujuan mendirikan Pusat Penjagaan Paliatif untuk rawatan susulan pesakit luar.

Pertubuhan Hospis adalah berkepakaran dalam program rawatan perubatan dan emosi untuk pesakit-pesakit yang telah tenat akibat menghidapi penyakit-penyakit kritikal yang membawa maut seperti kanser peringkat akhir. Pertubuhan Hospis Klang telah bekerjasama dengan Hospital Tengku Ampuan Rahimah untuk pengurusan dan rawatan pesakit-pesakit ini. Semua rawatan yang diberi kepada orang awam adalah percuma, oleh itu Hospice bergantung kepada "public donations" untuk menanggung kos aktiviti mereka.

Setelah meneliti kepentingan mewujudkan pusat jagaan ini kepada orang ramai terutamanya pesakit, Kerajaan Negeri Selangor telah meluluskan pemberian tanah di Bandar Parklands, Klang. Dengan pemberian tanah untuk pembinaan Pusat Penjagaan Paliatif yang berada di lokasi strategik berhampiran laluan utama, akan memudahkan urusan perjalanan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah. Geran tanah telah diberikan dan Pusat Penjagaan Paliatif ini dijangka siap pembinaannya dalam tempoh dua tahun.

Pada masa yang sama Kerajaan Negeri juga mengharapkan bahawa Kerajaan Persekutuan/  Kementerian Kesihatan Malaysia lebih mengambil berat tentang beban kos aktiviti-aktiviti Persatuan-Persatuan Hospice di seluruh Malaysia, di mana kebanyakkan adalah  pertubuhan "non-profit". Ia sepatutnya tanggungjawab Kerajaan Persekutuan untuk memastikan Penjagaan Paliatif "palliative care" boleh diperolehi oleh semua lapisan masyarakat.

YB DR XAVIER JAYAKUMAR
EXCO Kerajaan Negeri Selangor






0 comments:

top