Subsidi RM50 Untuk Anak Pekerja Ladang Luar Bandar

Semua anak pekerja ladang yang menetap di luar bandar di negeri ini akan menerima subsidi pengangkutan sebanyak 50 ringgit sebulan bermula tahun depan.

EXCO Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata, subsidi ini sebagai galakan kepada anak-anak pekerja ladang untuk meneruskan pelajaran ekoran ada di antara mereka menghadapi kesukaran untuk berulang alik ke sekolah.

"Saya telah menerima banyak aduan dari Sabak Bernam juga, ada dua ladang di Sabak Bernam memang ada masalah pengangkutan untuk murid keluar untuk belajar, kalau kita tak tolong mereka dia langsung takkan keluar. Ini saya ingat kita tidak boleh terimalah sebab saya anggap pendidikan untuk anak-anak muda kita di dalam negeri," katanya.

Dr Xavier berkata demikian kepada TV Selangor semasa Majlis Ramah Mesra dan Jamuan Rakyat Sempena Aidilfitri dan Deepavali anjuran Pusat Khidmat Komuniti DUN Semenyih, di Dewan Orang Ramai, Semenyih, baru-baru ini.

Katanya, bayaran untuk sebsidi ini akan disalurkan terus kepada pengusaha bas sekolah disetiap kawasan masing-masing.

Sementara itu, dalam majlis yang sama, Dr Xavier turut mengumumkan pembukaan sebuah pejabat khas bagi menguruskan permohonan kad pengenalan dan sijil kelahiran penduduk negeri ini.

Katanya, pejabat berkenaan akan dibuka di Plaza MPK dalam tempoh dua minggu lagi.

"Mereka boleh datang ke pejabat ini dan pejabat ini akan dilengkapkan dengan pegawai-pegawai berkenaan dan mereka akan ambil aduan-aduan yang akan dibuat, kita akan fail dan lepas tu kita akan tolong mereka terus untuk apply dan tengok bagaimana kita boleh bekerjasama dengan pejabat pendaftaran sebab anak-anak kita yang tidak ada sijil ini dia tidak boleh pergi sekolah," ujarnya.

Katanya, ketika ini kira-kira 5,000 penduduk di negeri ini mengalami masalah tidak mempunyai sijil kelahiran dan kad pengenalan, dan masalah ini akan menyukarkan urusan seharian mereka dan anak-anak untuk bersekolah.

0 comments:

top