PKR Mahu RCI Ditubuh Siasat Salahguna Kuasa PM

PETALING JAYA, 2 OGOS – Pengarah Srategi PKR, Rafizi Ramli mendesak penubuhan satu Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi menyiasat campur tangan Datuk Seri Najib di dalam penganugerahan kontrak kepada George Kent.

Gesaan ini dilontarkan ekoran beberapa persoalan besar yang didedahkan sebelum ini terutama penglibatan Najib Razak dalam proses perolehan projek-projek negara hanya boleh dirungkai oleh suruhanjaya tersebut yang mempunyai kuasa penuh menyiasat seorang Perdana Menteri.

Jelas beliau, keadaan ini menunjukkan betapa kroniknya amalan rasuah di peringkat tertinggi negara.

“Kemungkinan wujudnya campur tangan Datuk Seri Najib di dalam institusi-institusi negara seperti Kamar Peguam Negara, Bank Negara Malaysia dan Polis Diraja Malaysia apabila individu yang terlibat mendedahkan skandal beliau terus dihadapkan ke mahkamah kurang 24 jam dari pengumumaman anugerah kontrak kepada George Kent.

“Selain itu, persoalan mengenai hubungan Najib Razak dengan Thales yang didakwa terlibat dalam penjualan dokumen sulit pertahanan negara membayangkan penglibtan pemimpin tertinggi negara dalam kegiatan yang mengkhianati negara,” katanya dalam sidang media di Pejabat PKR.

Tegas beliau, sekiranya Najib tidak bersalah, beliau tidak perlu gentar menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat dakwaan ini.

Awal minggu ini, Syarikat Prasarana Negara Bhd mengumumkan kontrak projek sambungan LRT Ampang dianugerahkan kepada syarikat kerjasama George Kent-Lion Pasific Venture (JV).

Rafizi sebelum itu mendedahkan beberapa dokumen yang berkaitan penganugerahan kontrak bernilai RM1.1 billion bagi projek tambahan laluan LRT Ampang termasuk surat yang menunjukkan penglibatan Datuk Seri Najib Razak.

Ujar Rafizi lagi, fakta yang tidak dinafikan seperti yang dideahkan sebelum ini jelas menunjukkan ada unsur salah guna kuasa dan penyelewengan apabila syarikat milik rakan karib Najib Razak dianugerahkan kontrak besar walaupun tidak mempunyai kepakaran.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top