Bekalan Air Terawat Cukup, Tidak Payah Catuan

SHAH ALAM, 8 OGOS : Kerajaan Selangor membantah sebarang bentuk cadangan catuan air di negeri ini kerana kapasiti air terawat sedia ada mencukupi bagi menampung kegunaan di Lembah Klang.

Timbalan Pengarah Unit Perancang Ekonomi Selangor (UPEN) Nor Azmi Diron berkata, surat bantahan telah dikemukakan kepada semua pihak termasuk Kerajaan Pusat, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Katanya, Kerajaan Selangor juga sedang menyelesaikan masalah bekalan air di kawasan Balakong, Cheras dan Sri kembangan.

“Ada antara mereka yang tidak mendapat bekalan air sehingga 11 hari. Kita amat bersimpati dengan kadaan itu.

“Kita mengambil langkah segera dengan menghantar tanker melalui Pihak Berkuasa tempatan berhampiran selain Syabas,” katanya dalam sesi Taklimat Isu Air dan Hutang Talam Corporation.

Pada sesi taklimat tersebut Azmi menjelaskan, pihaknya membuat beberapa perubahan di dalam sistem agihan supaya lebih banyak air dapat disalurkan kepada kwasan-kawasan tersebut.

“Bila kita semak pelan agihan, ada ruang untuk kita bawa lebih banyak air dari Sungai Labu dengan diskong oleh Sungai Semenyih bagi kawasan Cheras.

“Sebab itu 2-3 hari ini masalah di Cheras dapat kita selesaikan,” katanya.

Sebelum ini, Syabas mendesak Kerajaan Pusat supaya mengadakan catuan air di Selangor kerana mendakwa tidak cukup bekalan air terawat.

Bagaimanapun tindakan ini dibantah oleh Kerajaan Selangor yang mendakwa Syabas tidak agihkan bekalan dengan cermat.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top