Pasukan Khas Siasat Dakwaan SYABAS Loji Kurang Air

BATU CAVES 25 JUN : Satu pasukan khas yang terdiri daripada panel pakar akan dihantar ke loji rawatan air bagi menyiasat menyebaran kenyataan yang dikeluarkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) berhubung tahap penurunan paras air di empangan Semenyih dan Langat sejak minggu lalu.

Menteri Besar , Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata hal itu perlu disiasat kerana mendapati penggunaan dan pengurusan air di loji itu agak tidak konsisten daripada jumlah keluaran air.

“Mengapa terdapat kekurangan dalam loji rawatan itu? Loji rawatan mempunyai loji untuk menyimpan air jadi kenapa terdapat penurunan?.

“Jumlah air mentah di negeri antara ukuran yang boleh diukur ialah melalui jumlah air di empangan. Jumlah air itu kalau melimpah maknanya empangan itu mempunyai lebih daripada 100 peratus jumlah air.

“Jadi maknanya kalau itu berlaku jumlah air mentah di negeri ini bukan sahaja cukup tetapi ia juga melimpah.

“Oleh sebab itu pada kita, jumlah loji yang ada sesuai untuk jumlah air mentah yang kita ada,” katanya selepas Majlis Sambutan 43 tahun Kampung Melayu Batu Caves Selatan di Dataran Hijau Al-Khadra, Balairaya JKKK, di sini.

Hadir sama, Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali, Adun Batu Caves, Amiruddin Shari, Pegawai Daerah dan Tanah Gombak Ahmad Zaharin Saad, YDP MDS Datuk Zainal Abidin Aala dan Pengurus Besar Yayasan Selangor Ilham Marzuki.

Abdul Khalid menambah sebanyak 100 meter padu air sepatutnya disalurkan, bagaimanapun 30 peratus daripada jumlah itu tidak disampaikan kepada pengguna.

“Mungkin air bocor di mana-mana sebab itu tidak sampai kepada pengguna. Jadi dua perkara itu mesti kita lakukan iaitu jumlah air terawat mesti dipertingkatkan dan ‘non revenue water’ itu mestilah berkurangan daripada 30 peratus kepada 15 peratus,” katanya.

Lanjutan kepada laporan The Star, atas tajuk “There is no shortage of water in Selangor, says Luas” bertarikh 19 Jun, 2012.

Abdul Khalid turut bersetuju dengan kenyataan Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar yang menyelar kenyataan Syabas itu.

Dr Xavier mengesa Syabas agar jangan terus bermain api dengan rakyat Selangor.

Malah katanya, Kerajaan Negeri Selangor tidak teragak-agak untuk mengambil alih semua loji-loji air yang dikendalikan oleh Syabas atau Puncak Niaga bagi menjamin rakyat Selangor terus mendapat bekalan air yang mencukupi untuk keperluan harian mereka.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top