SHAH ALAM, 12 JUN : Air bawah tanah mampu menjadi sumber air alternatif bagi menampung permintaan di Selangor yang akan meningkat selari dengan pertumbuhan penduduk dan industri di masa akan datang.

Pengerusi Water Resources Erinco Sdn.Bhd, Azuhan Mohamed berkata, kajian dan pembangunan sistematik sumber air bawah tanah menunjukkan ianya bersih dan selamat daripada pencemaran.

Azahan turut berkata, air sungai boleh digunakan sewaktu musim hujan dan air bawah tanah digunakan sewaktu musim kemarau dengan mengepam air tanah ke sungai.

Katanya, air bawah tanah adalah air yang memenuhi ruang-ruang diantara butiran pasir dan ceruk batu di dalam tanah.

Menurut Azahan, kekurangan sumber air atas tanah dan kualitinya yang semakin tercemar mengharuskan kerajaan membangunkan pengalian dan penggunaan air bawah tanah.

“Kesan kitaran air semulajadi bermula daripada penyejatan air di permukaan bumi dan turunnya hujan menyebabkan kewujudan air bawah tanah.

“Walaupun air tanah adalah selamat, namun ianya amat mudah untuk dicemari dan memerlukan pakar yang sesuai untuk mengenalpasti kawasan yang sesuai untuk memulakan proses penggalian,” katanya.

Beliau berucap ketika membentangkan kertas kerja di Forum Air Selangor di Shah Alam Convention Centre hari ini.

Forum sehari ini turut dihadiri Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamed Khusrin Munawi, ahli-ahli parlimen dan ADUN.

Menurut Azahan, air bawah tanah adalah selamat kerana ditapis secara semulajadi oleh pasir dan batu bagi membuang bahan pencemar. Ini mampu menjimatkan kos rawatan air seperti yang dilakukan sekarang.

Namun, beliau menyatakan pembangunan air tanah memerlukan pakar-pakar khusus dalam bidang ini bagi mengenalpasti kawasan terdapatnya air tanah yang bersih.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top