Persatuan Pegawai-pegawai Wakil Rakyat Pakatan Rakyat Negeri Selangor (Selproa) merakam rasa kecewa terhadap tindakan pihak Polis yang menggunakan kekerasan secara keterlaluan semasa menyuraikan perhimpunan rakyat di hadapan Masjid Negara dan stesen KTM pada Ahad 5 Disembar lepas. Selproa juga menyarankan agar pihak polis tidak menjadi 'alat' pihak UMNO / BN untuk menghalang gelombang penentangan rakyat terhadap regim UMNO/BN.  

Disertakan 4 keping foto yang menunjukkan pihak Polis bersikap kasar dan bertindak keterlaluan terhadap Sdra Azmizam Zaman Huri, seorang ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK).   Beliau adalah salah seorang daripada 60 orang yang ditahan pihak Polis pada hari tersebut.  

Sementara itu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menganggap tindakan polis menembak gas pemedih mata dan menghalang peserta demonstrasi ‘Kembalikan Hak Air Kepada Rakyat’ di Masjid Negara sebagai keterlaluan.
 
Pesuruhjaya Suhakam, Muhammad Sha’ani Abdullah yang hadir meninjau keadaan di sini melahirkan rasa kesalnya dengan tindakan polis.

"Mereka (polis) perlu dilatih lagi. Tugas mereka bukan mendera atau maki hamun orang ramai. Ini tidak dilakukan dengan betul dan mereka sepatutnya profesional menanganginya.”

Selproa berpendapat bahawa pihak Polis akan terus dicemuh oleh orangramai dan keadaan ini akan mengambil masa yang lama bagi rakyat menyakini 'keboleh percayaan' mereka terhadap pihak Polis.



ABDUL RAZAK BIN ISMAIL
Presiden
SELPROA

0 comments:

top