Negara Demokratik Satu Tuntutan Patriotik

SHAH ALAM 16 Sept - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengajak rakyat Malaysia supaya menguatkan tekad dan iltizam untuk bersama-sama berganding bahu mewujudkan sebuah negara yang benar-benar demokratik serta menghormati kedaulatan undang-undang yang berteraskan prinsip kebebasan dan keadilan.

Dalam perutusan sempena sambutan Hari Malaysia yang ke-47 yang juga disambut sebagai cuti umum buat pertama kali dalam sejarah, Abdul Khalid menegaskan tanggungjawab ini adalah tuntutan patriotik yang perlu digalas oleh setiap warganegara yang prihatin.

"Ini bukanlah perkara baru kerana ia terkandung di dalam teks Pemahsyuran Kemerdekaan negara kita. Ia juga diulang semasa pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

"Saya yakin rakyat Malaysia kini kian matang untuk secara demokratiknya menilai serta menyaring banyak wacana yang muncul dalam masyarakat. Dengan kematangan ini, kita harus yakin untuk berbeza pendapat secara aman dengan maksud sama berusaha mencari penyelesaian," kata Menteri Besar.

Namun selepas 47 tahun penubuhan gagasan Malaysia, rakyat berhadapan dengan masalah urus tadbir negara yang lemah disebabkan salah guna kuasa oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional.


"Kita kini berdepan dengan isu urus tadbir kerajaan yang lemah kerana salah guna kuasa di samping sistem pengurusan yang tidak lancar. Ini turut mengheret masalah ekonomi yang ditandai dengan pelbagai isu rasuah dan penyelewengan serta masalah sosial seperti jenayah, kemiskinan serta prejudis kaum dan agama yang tebal. Umumnya, kita kini berdepan dengan persoalan identiti, iaitu ke mana hala tuju negara ini mahu di bawa.

"Kita telah menyaksikan sepanjang sejarah singkat negara ini, wujud jurang ketara dalam aspek pembangunan kemudahan serta pengupayaan sosio-ekonomi rakyat. Komitmen semua diperlukan agar masalah ini dapat diketengahkan sebagai perhatian untuk diselesaikan.

"Kita tidak boleh lagi menyapu sampah ke bawah tikar. Setiap masalah yang muncul perlu dihadapi untuk penyelesaian tuntas. Ini hanya dapat dilakukan dengan penegasan prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban. Bagaimanapun, penegasan dua prinsip ini akan melibatkan sejumlah birokrasi, sekurang-kurangnya di peringkat awal. Suka atau tidak, ia perlu dilakukan agar disiplin pengurusan ekonomi yang mapan dapat mengambil tempat. Dengan tertegaknya bentuk pentadbiran begini, agenda merakyatkan ekonomi akan dapat disusun dengan lebih baik untuk semua," tegas Abdul Khalid lagi.

Menteri Besar menyeru rakyat negara ini agar mengingati, memahami dan menginsafi perjalanan sejarah negara untuk menghargainya serta terus berusaha memberikan yang terbaik untuk membangunkannya serta memelihara kedaulatannya.

"Selepas sekian lama bersatu sebagai sebuah negara Malaysia, kita telah berpeluang mengurus-tadbir negara ini sendiri sebagaimana yang dihajatkan semasa perjuangan untuk Merdeka. Ia adalah satu proses berterusan dan tidak mudah.

"Pada hari ini, dalam kepesatan era teknologi dan inovasi, kita berdepan dengan pelbagai persoalan yang mencabar dan menuntut kita untuk sentiasa bersedia membuat keputusan tepat, cepat dan berintegriti tinggi.

"Sempena sambutan Hari Malaysia ini, saya ingin menyeru kita semua untuk merenung semula makna diri merdeka serta erti hidup bernegara dan hubungannya dengan diri kita, keluarga, masyarakat seluruhnya serta negara. Semoga masa depan Malaysia akan menjadi lebih baik untuk semua," ujar beliau.



Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

top