Salam sejahtera,
 
Selamat meraikan sambutan Ulang Tahun Kemerdekaan yang ke-56 dan juga sambutan Hari Malaysia yang ke-50.
 
Sambutan kemerdekaan bukan semata-mata perarakan dan melaungkan kemerdekaan malah yang penting adalah erti disebalik kemerdekaan itu sendiri. 

Telah lebih lima dekad kita meraikan kemerdekaan saban tahun, namun kemerdekaan bukan sahaja boleh diertikan sebagai bebas daripada sebarang bentuk penjajahan kuasa luar, malah rakyatnya mestilah bebas daripada sebarang penindasan dan pemerasan, bebas mengamalkan hak berdemokrasi, bebas beragama dan berbudaya, bebas memberi pendapat dan mengamalkan fahaman politik termasuk memilih pemimpin serta kerajaan yang diingini. Namun kebebasan ini mestilah berdasarkan etika, ajaran agama serta undang-undang.

Pada ketika kita meraikan sambutan ulang tahun kemerdekaan yang ke-56, kita dikejutkan setiap hari dengan berita-berita jenayah ragut, tembak dan bunuh. Apakah ertinya kemerdekaan sekiranya rakyat takut dan risau dengan kadar jenayah yang membelenggu ini. Kadar jenayah yang agak serius ini perlu ditangani dengan berhemat serta punca sebenar berlakunya perlu diteliti.

Di Malaysia dan Selangor khususnya, rakyat adalah majmuk dan berbilang kaum, kita harus terus memupuk perpaduan, mengelakkan diskriminasi dan menghormati antara satu sama lain. Saya percaya dengan menghargai antara satu sama lain barulah keharmonian sebenar dapat dinikmati bersama. 

Bersempena dengan ulang tahun kemerdekaan ini marilah kita beriltizam menolak sebarang bentuk penjajahan, penindasan dan ketidakadilan dan terus berusaha mengubah negara yang kita cintai ini kepada sebuah negara yang kita bangga dan gembira untuk wariskan kepada generasi kita yang akan datang.

Akhir kata, saya dan barisan kepimpinan Pakatan Rakyat, mengucapkan selamat menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan yang ke-56 dan selamat merayakan Hari Malaysia yang ke-50 kepada seluruh rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak.

YB DR XAVIER JAYAKUMAR
Ahli Dewan Negeri Seri Andalas

0 comments:

top