Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dibidas Exco kerajaan negeri Selangor Elizabeth Wong kerana dikatakan mengambil kesempatan dengan mewujudkan rasa panik dikalangan orang ramai terhadap isu tumpahan minyak di sungai Selangor yang menyebabkan gangguan bekalan air.

Kenyataan Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar itu hadir selepas Syabas semalam mengaktifkan pelan kecemasan ekoran tumpahan minyak tersebut.

"Orang ramai tidak perlu panik, keadaan sudah terkawal dan minyak yang tertumpah juga telah dikeluarkan daripada sungai.

"Syabas tidak perlu keluarkan kenyataan untuk mencemaskan orang ramai, malah punca tumpahan minyak juga tidak tepat seperti yang mereka nyatakan," kata Wong selepas dihubungi The Malaysian Insider.

Beliau juga berkata Syabas telah memberikan maklumat salah mengenai punca tumpahan minyak tersebut.

Wong berkata punca tumpahan tersebut adalah berpunca daripada sebuah bengkel lori di Teluk Gong, Rawang dan bukannya akibat sebuah lori yang terbalik.

Bengkel tersebut telah pun ditutup selepas diberikan notis arahan, malah Wong juga berkata tindakan undang-undang bakal dikenakan ke atas pihak tidak bertanggungjawab tersebut.

"Sepatutnya bengkel tersebut menyimpan minyak dalam tong, tapi sebaliknya yang berlaku... ia menyebabkan minyak tersebut mengalir dan masuk ke dalam sungai," tambah beliau lagi.

Menurut Wong lagi, semua minyak telah dikeluarkan daripada sungai dan bekalan air akan pulih secara berperingkat bergantung kepada lokasi kawasan yang terjejas akibat gangguan bekalan air.

"Semua minyak telah dikeluarkan, bekalan air yang terganggu akan pulih berperingkat.

"Kalau jauh lokasi dengan loji mungkin memakan masa sedikit, tapi kalau hampir mungkin akan cepat dapat air semula," ujarnya lagi.

Syabas semalam berkata gangguan bekalan air dijangka menyebabkan lebih daripada sejuta pengguna di tujuh daerah di Lembah Klang akan terjejas.

Ini kerana empat loji rawatan air di Sungai Selangor Phase 1, 2 dan 3 dan Rantau Panjang perlu ditutup untuk memudahkan kerja-kerja pembersihan dijalankan.

Kawasan yang terjejas ialah Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor.


Sumber: TheMalaysianInsider

0 comments:

top