KEADILAN menganggap pengumuman Menteri Pendidikan II Idris Jusoh untuk menyenaraikan peminjam PTPTN yang ingkar di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) sebagai satu lagi kegagalan kerajaan UMNO-BN untuk mempertahankan pendidikan sebagai hak asasi rakyat.

Dasar PTPTN yang disertakan dengan liberalisasi dan pengkorporatan pendidikan tinggi Malaysia menjadi sebahagian daripada beban yang dihadapi generasi muda di negara ini selain kadar upah dan gaji yang rendah serta harga rumah dan kereta yang tinggi. Kesannya, mereka berhadapan dengan pelbagai hutang yang berpanjangan. Menurut Bank Negara, kadar hutang isirumah telah meningkat 12 peratus setiap tahun pada lima tahun kebelakangan ini. Kadar muflis juga terus meningkat dari tahun ke tahun, dan antara golongan utama yang menjadi mangsa ialah golongan muda.demo-hapus-ptptn.

Harus diingat, kebanyakan mahasiswa yang menggunakan kemudahan PTPTN merupakan mereka yang berasal daripada keluarga berpendapatan rendah dan sederhana rendah. Sekiranya keluarga mereka mampu, sudah tentu mereka tidak meminjam dana PTPTN.

KEADILAN dan Pakatan tidak mempertikaikan keperluan peminjam yang mampu dan berpendapatan baik untuk membayar semula hutang PTPTN. Namun yang dipertikaikan ialah nasib majoriti peminjam yang terpaksa bergelut dengan kos sara hidup yang tinggi dan berasal daripada keluarga biasa.

Atas sebab itu dasar pemberian diskaun bagi mereka yang menyelesaikan keseluruhan hutang PTPTN secara sekaligus yang dibuat di dalam belanjawan 2013 tidak adil memandangkan yang untung adalah mereka yang mempunyai kedudukan kewangan yang baik!

Kesannya, pendidikan tidak lagi dapat menjadi pemangkin mobiliti sosial bagi membolehkan rakyat dari keluarga berpendapatan rendah mendapat peluang kehidupan yang lebih baik, sebaliknya melebarkan jurang antara golongan kaya dan miskin di negara kita.

Ironisnya ketika mahasiswa biasa khususnya yang berpendapatan rendah dikejar dan dihambat bagi mengutip hutang ini, kerajaan UMNO-Barisan Nasional tidak mengambil apa-apa tindakan tegas mengatasi kedudukan Malaysia sebagai negara yang mencatat aliran wang haram ketiga tertinggi di dunia antara 2001-2010 (lebih dari RM800 bilion). Rasuah, ketirisan dan hutang-hutang kroni makin berkembang.

Lebih malang lagi, pengenalan PTPTN telah menggalakkan pertumbuhan IPTS tanpa kawalan. Tidak dinafikan wujud IPTS bermutu tetapi lebih banyak lagi IPTS yang kurang berkualiti termasuk kilang-kilang ijazah! Lebih malang lagi, motif keuntungan telah melambungkan yuran pengajian. Pada tahun 1997 ketika PTPTN diperkenalkan, pinjaman sebanyak RM212 juta disalurkan kepada mahasiswa IPTA, dan RM7 juta untuk mahasiswa IPTS. Namun pada tahun 2012, mahasiswa IPTA menerima RM2.6 bilion manakala mahasiswa IPTS RM6.1 bilion!

Kita harus menyedari bahawa pendidikan adalah hak asas seorang insan. Dasar terbaru ini membuktikan bahawa UMNO-Barisan Nasional terus ingin menjadikan pendidikan ini satu komoditi dan keistimewaan untuk mereka yang berkemampuan. Penyelesaian sebenar isu ini hanyalah satu – memansuhkan PTPTN dan memberikan pendidikan percuma sebagai pelaburan untuk masa depan anak-anak kita.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PENGARAH KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT

0 comments:

top