Peguam: Cukup Mudah Untuk Salah Guna EO

Peguam Baljit Singh Sidhu berkata 20 hingga 30 peratus tahanan EO adalah mereka yang tidak bersalah tetapi merengkok di penjara kerana tidak mampu mendapatkan khidmat perundangan.

Kebanyakan mereka yang ditahan itu, kata Baljit (kanan) dicekup antara tahun 2008 hingga 2010 ketika Tan Sri Musa Hassan adalah Ketua Polis Negara.

"Saya tidak tahu alasan bagi penahanan itu, tetapi ini berdasarkan pengamatan saya sejak beberpa tahun lalu, kata peguam yang juga penulis buku Criminal Litigation Process.

Sebelum ini pelbagai pihak mendakwa EO sering-kali disalah gunakan oleh pihak berkuasa.

Terdapat kes di mana seseorang ditahan mengikut EO hanya kerana saingan perniagaan di mana individu tertentu didakwa mempunyai hubungan rapat dengan pihak polis.

Ada juga kes di mana seseorang dituduh sebagai seorang bookie bolasepak meskipun tidak mempunyai sejarah seumpama itu ataupun pernah ke luar negara meskipun dakwaan EO mengatakan sedemikian.

Pelajar berusia 21 tahun, Mohd Faiz Sarparim, ditahan mengikut EO kerana didakwa mencuri motosikal meskipun bukti tidak menunjukkan demikian.

Faiz kemudiannya dibebaskan tetapi hanya selepas usaha berterusan tanpa mengenal putus asa oleh ibu-bapanya bagi membersihkan nama anak mereka.

Terbaru, enam anggota Parti Sosialis Malaysia, termasuk ahli parlimen Sungei Siput Dr D Jeyakumar, ditahan mengikut EO sejak 2 Julai lalu.

Sumber: Malaysiakini

0 comments:

top