31 Disember, 2013 Kuala Penyu, Beaufort, Sabah - YB Dr. Xavier Jayakumar Exco Negeri Selangor mempertikaikan apa yang telah dilakukan dengan dana bajet bagi 2013 oleh kerajaan Negeri Sabah berjumlah RM4.09 Bilion sedangkan negeri Selangor sebuah negeri terkaya di Malaysia dengan bajet hanya sebanyak RM1.63 Bilion.

Ujarnya kemana pergi peruntukan tersebut sedangkan Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia?? Katanya lagi rakyat Sabah terus di tipu oleh pemimpin BN negeri contohnya sepanjang perjalanannya untuk menghadiri program di Kuala Penyu, Beufort , beliau melihat banyak gelong-gelong air sedang dipasang disepanjang jalan menjelang piliharaya tetapi dimaklumkan airnya akan disalurkan lima tahun lagi pada PRU lima tahun akan datang dan lepas lima tahun berikutnya baru meter dan paip air dipasang kerumah-rumah rakyat di sesuatu kawasan.

Ini bermakna rakyat Sabah terpaksa menunggu sekurang-kurangnya 3 pilihanraya (15 tahun ) untuk mendapat bekalan air bersih ke rumah mereka.      


Ujarnya lagi dengan bajet RM1.63 Bilion tersebut, Kerajaan Negeri telah berjaya melaksanakan beberapa program 'Merakyatkan Negeri Selangor' (MES) dan mampu memberikan
20 meter padu air percuma kepada rakyatnya disamping program Mesra Usia Emas, Tawas, Anak Masuk Universiti dan sebagainya.

Ini diperjelaskan oleh beliau dalam beberapa siri ceramah yang diadakan di Kuala Penyu, Beufort dan Tuaran dan Sandakan sempena program Jelajah "Demi Rakyat" bersama Datuk Seri Anwar Ibrahin ke sabah pada 29 dan 31 Disember baru-baru ini.

Ujarnya lagi setelah 49 tahun Sabah ditadbir oleh BN  dan parti-parti pro BN sebelum-sebelum  ini, rakyat Sabah masih dicengkam kemiskinan walaupun satu ketika dahulu sabah merupakan sebuah negeri yang terkaya dengan hasil buminya.

Rakyat Sabah masih dinafikan kemudahan asas seperti bekalan air bersih, letrik dan jalanraya yang sempurna di bawah pentadbiran UMNO / BN di banyak tempat di seluruh Negeri Sabah.

Ujarnya lagi pimpinan BN baik di peringkat pusat mahupun negeri telah menyapu bersih kekayaan negeri tanpa memperdulikan tahap kehidupan rakyatnya.

Tegasnya lagi rakyat Sabah tiada pilihan lain sebaliknya "Ini Kali lah" untuk mereka menukar pentadbiran kerajaan BN yang terus menindas rakyat dalam PRU ke 13 tidak berapa lama lagi. Ini adalah peluang keemasan bagi rakyat Sabah untuk bangkit merubah sistem pentadbiran sedia ada demi masa depan mereka dan anak-anak mereka.








0 comments:

top