Kerana menipu beratus-ratus pelajar muda dengan;

  1. Mendapatkan matlumat peribadi beribu-ribu pelajar tingkatan lima
  2. Menawarkan mereka kursus seperti jururawat
  3. Menjalankan kursus yang tidak ada pendedahan klinikal yang mencukupi
  4. Membanjiri masyarakat dengan beratus-ratus graduan kursus jururawat yang tidak dapat mencari pekerjaan   

Oleh: Dr Jeyakumar Devaraj
         Ahli Parlimen Sg Siput

Pada : 20hb Mac 2011

Laporan Polis

  1. Tiap tahun pelajar yang telah mengambil peperiksaan SPM dibanjiri dengan surat-surat tawaran daripada beberapa kolej swasta yang menawarkan pelbagai kursus. Surat-surat ini dihantar ke pelajar di rumah-rumah mereka.
  2. Kriteria yang dikehendaki untuk kemasukan ke kursus  adalah jauh lebih rendah daripada criteria yang diminta oleh kolej-kolej jururawat seperti Hospital Fatimah ataupun Hospital Assunta yang ingin mengambil jururawat yang dilatih sebagai kakitangan mereka pada masa depan. Umpamanya, Fatimah Hospital mengenakan kriteria 5 kredit di SPM termasuk dalam BM, BI, Matematik dan Sains berbanding dengan 3 kredit SPM untuk kemasukan ke Masterskill.
  3. Beberapa kumpulan pelajar di kursus jururawat di Masterskill dan Mahsa tidak dapat pendedahan klinikal yang mencukupi. Ada antara mereka yang dihantar ke Rumah Orang Tua di mana mereka tidak dapat pengalaman menjaga pesakit. Masalah ini wujud kerana kolej-kolej mahu mengambil masuk  lebih banyak pelajar baru supaya dapat beruntung dari pinjaman PTPTN sebanyak RM 55,000 yang didapati dengan kemasukan setiap orang pelajar.     
  4. Oleh kerana kemahiran pelatih daripada Kolej Masterskill dan Mahsa diragui oleh pihak majikan Hospital Swasta, dan oleh kerana terlalu graduan dikeluarkan setiap tahun, ada ramai graduan kursus jururawat yang tidak dapat kerja.

Saya  mahu polis siasat;

  1. Bagaimanakah kolej seperti Masterskill dan Mahsa dapat alamat pelajar-pelajar SPM? Adakah ini melanggari undang-undang yang mempertahankan “privacy” setiap orang rakyat Malaysia? Adakah butir-butir peribadi ini dijual pada kolej-kolej tersebut? Oleh siapa?
  2. Mengapa kolej-kolej swasta dibenarkan mengambil terlalu ramai pelajar jururawat sehingga sebahagian besar daripada mereka tidak dapat mencari kerja? Siapakah pihak yang harus mengawasi situasi untuk memastikan pasaran untuk jururawat tidak dibanjiri? Mengapa pihak ini tidak menjalankan tugasnya?
  3. Mengapa kolej-kolej yang tidak ada kapasiti untuk memberi pendedahan klinikal yang mencukupi pada para pelajar mereka dibenarkan terus mengambil pelajar baru dua atau tiga kali se tahun? Mengapa pihak yang harus mengawasi situasi tidak ambil tindakan sewajarnya?
  4. Mengapa kemudahan pinjaman PTPTN diteruskan pada kolej-kolej yang kurang bertanggungjawab pada para pelajar mereka?


Sistem yang wujud sekarang sedang menjadikan beribu-ribu pemuda kita penghutang. Sebelum menyampai umur 24 tahun mereka dibeban dengan hutang sebesar RM 55,000. Tambahan pula, ramai antara mereka tidak dapat kerja kerana keraguan majikan terhadap latihan dan kemahiran mereka. 

Ini merupakan penipuan besar terhadap anak muda negara kita, dan pihak polis harus menyiasat untuk mengenalpasti pihak-pihak yang terlibat.  


Jeyakumar Devaraj
550328-01-5553
HP: 019 5616807

2 comments:

BIG BOY BIG KID said...

WHO IS BEHIDE MASTERSKI...

CHECK THE BOARD.......


DR JAYA.....

NOW U KNOW WHY.

Anonymous said...

please..be serious about this issue
im a masterskill student..and i m exactly know the "situation" of our college and what i wan to say is
1-our teory session is poor enough until the basic things we dint learn in our teory session .its a big joke for all the stdt during posting ,bcoz we dono everythg .

2-i would say tht..4flat in our college is means nothing , wht a frustration for malaysian student ?

3-please..be serious about this poblem..we pay 60k for study and hlp for people in future...but nt being cheated and being laugh for other people ..

top