SHAH ALAM 11 Nov – Kempen Hari Tanpa Beg Plastik akan ditambah sehari lagi, kata Exco Kerajaan Negeri, Elizabeth Wong di Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) hari ini.

Sebelum ini lebih 4 juta beg plastik berjaya diselamatkan melalui polisi yang melarang penyediaan beg plastik percuma pada hari Sabtu dalam usaha ke arah alam sekitar yang bersih dan hijau.

“Kerajaan negeri juga akan menambah satu hari lagi untuk kempen itu,” katanya.

“Kerajaan Pusat melalui kementerian yang berkaitan dengan Hal Ehwal Perdagangan Dalam Negeri akan menguatkuasakan Hari Tanpa Beg Plastik mulai Januari depan, kata Wong ketika Sidang DNS

Sehingga bulan lalu, 74 pasar raya dan kedai runcit menyertai kempen ini,” katanya lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan itu juga berkata, kajian pada Jun lalu oleh badan bebas Merdeka Center menunjukkan kira-kira 83 peratus menyokong polisi antibeg plastik.

“Mengikut kajian Merdeka Center pada Jun lalu, kira-kira 83.6 peratus menyokong usaha kerajaan Selangor melancarkan kempen ‘Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap Sabtu,” kata Wong.

Sementara itu di Pulau Pinang, polisi Hari Tanpa Beg Plastik dikuatkuasakan bermula Januari tahun depan, menurut Ketua Menteri Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan 2011 di sidang DUN Pulau Pinang baru-baru ini.

Kempen ini dijalankan sebagai usaha memelihara alam sekitar kerana kebanyakan beg plastik sukar dilupuskan. Malah beg plastik yang boleh dilupuskan tidak akan mereput tanpa kelembapan, cahaya dan oksigen di tempat pembuangan.

Plastik merupakan bahan yang diperbuat daripada sumber yang amat berharga – minyak. Lebih banyak plastik kita gunakan hari ini, berkuranglah bekalan minyak pada masa hadapan.

Sewaktu beg plastik dihasilkan, satu bahan karsinogen, benzen, dihasilkan. Sekiranya dibakar, ia membebaskan karsinogen, satu bahan penyebab kanser.

Sekiranya ditanam, bahan toksin di dalamnya boleh memasuki sumber air minum. Manakala binatang yang menyangka beg plastik makanan boleh mati apabila makan beg plastik tersebut. Selain itu beg plastik juga menyebabkan berlaku peresapan air yang menyebabkan banjir, dan merosakkan kesuburan tanah.


Sumber: SelangorKini

0 comments:

top