Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada semua rakyat yang meraikannya khususnya di negeri Selangor.

Seperti yang kita sedia maklum, Tahun Baru Cina diraikan setiap tahun dengan penuh kemeriahan. Berasal dari sambutan musim bunga bagi meraikan kejayaan hasil tanaman, golongan muda di perantauan akan pulang ke pangkuan keluarga masing-masing bagi meraikannya. 

Menerusi peredaran zaman, tradisi murni ini tetap diteruskan, dan pada hari ini Tahun Baru Cina bukan sahaja diraikan bersama ibubapa dan golongan tua, tetapi diraikan bersama-sama dengan jiran tetangga dan rakan-rakan.

Sinonim dengan sambutan yang meriah ini, perhiasan serta pakaian baru dipersiapkan, juadah tradisi disediakan, limau mandarin dan ang pow menjadi suatu kemestian. 

Bersempena dengan musim perayaan ini, ingin saya mengambil kesempatan berpesan supaya kita berbelanja dengan bijak dan cermat serta teruskan amalan kunjung-mengunjungi bagi mengeratkan hubungan sesama kita.

Pada tahun ini, kita raikan tahun arnab yang disimbolkan dan dikaitkan dengan ketenangan dan ketahanan. Kepada mereka yang membuat perjalanan pulang ke kampung, terapkanlah nilai-nilai ini, amalkan sikap bersabar dan berhati-hati di jalan raya.

Akhir kata, saya dan keluarga, mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina, mulakanlah tahun baru ini dengan satu lembaran yang baru dan semoga tahun ini dilimpahkan dengan penuh kejayaan dan kebahagiaan. Xin Nian Kuai Le, Gong Xi Fa Cai!


YB DR XAVIER JAYAKUMAR
EXCO KERAJAAN NEGERI SELANGOR




I would like to wish a Happy Chinese New Year to all, especially to the citizens of Selangor.

As we all know, Chinese New Year is celebrated every year with joy and excitement. Originally, this festival was celebrated in spring, marking the success of the harvest yield. People would return to the bosom of their family to celebrate this festival together.

This tradition has continued through the years  and today Chinese New Year is not only celebrated with ones own family, but  with neighbours and friends.

As part of this joyous celebration, new decorations and clothes are prepared, traditional dishes offered, eating mandarin oranges and the giving of ang pow has become imperative.
     
In conjunction with this festive season, I would like to take this opportunity to remind us to spend wisely and carefully, and to strengthen relationship by visiting one  another.

This year, we celebrate the year of rabbit which symbolises  peace and endurance. To those making journey to their hometown, please apply this values, be patient and careful on the roads.

Finally, my family and I, and the Dun Sri Andalas team, wish everyone a Happy Chinese New Year!  Begin your new year with a new chapter and hopefully this year will bring about change that will lead to greater justice and happiness for all Malaysians.
 Xin Nian Kuai Le, Gong Xi Fa Cai!



YB DR XAVIER JAYAKUMAR
SELANGOR STATE EXCO

1 comments:

Charles Hector said...

You should follow my Blog as well at http://charleshector.blogspot.com/

How are things with you

In solidarity,

Charles Hector

top