Peruntukan RM 22 Juta Untuk Pembangunan Luar Bandar

SABAK BERNAM, 13 APR :  Kawasan luar bandar di Selangor akan menerima peruntukan sebanyak RM22 juta untuk pembangunan .

Peruntukan ini merupakan sebahagian daripada agihan Geran Selangorku yang berjumlah  RM300 juta.

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, agihan tersebut akan disalurkan kepada setiap kawasan DUN bertujuan memperbaiki infrastruktur tempat seperti jalanraya berlubang dan kemudahan-kemudahan asas.

Menurut Abdul Khalid agihan ini diberikan kepada Adun-Adun supaya proses agihan ini dapat dilakukan dengan lebih cepat dan tidak perlu menunggu sehingga tiga ke empat bulan.

“Sebelum ini prosiding seperti menurap jalan yang berlubang dilakukan dengan mengambil masa selama berbulan-bulan sedangkan rakyat setempat menanggung beban akibat jalan yang berlubang.

“Dengan peruntukan ini segala masalah ringan penduduk luar bandar akan dapat di selesaikan dengan segera,” katanya

Selain itu katanya, penduduk di luar bandar seperti di daerah Sabak Bernam turut menerima insentif daripada kerajaan negeri.

” Jika Subang Jaya menerima peruntukan pembangunan, kita akan beri juga kepada Sabak Bernam,” katanya ketika memberi ucapan mengenai pelaksanaan Geran Selangorku di Dewan Sungai Air Tawar, Sabak Bernam hari ini.

Sehubungan itu, kerajaan negeri mengambil pendekatan yang berbeza dalam isu pembangunan di luar bandar kerana ramai golongon muda yang berhijrah ke bandar untuk mencari kerja.

Jelas Abdul Khalid, kerajaan negeri akan membuat pembangunan yang sesuai bagi golongan belia di luar bandar supaya mereka tidak lagi perlu ke bandar untuk bekerja.

Selain itu, matlamat kerajaan negeri adalah untuk meningkatkan ekonomi penduduk di luar bandar seperti nelayan dan petani supaya mereka dapat menikmati kehidupan selesa.

Abdul Khalid hadir bersama barisan Exco-exco dan Adun-Adun yang terdiri daripada Ahmad Yunus Hairi, Yaakob Sapari, Dr Xavier Jayakumar, Ronnie Liu Tian Khiew, Ng Suee Lim bersama Program Khas Mesra Rakyat (PKMR) Daerah Sabak Bernam.



Sumber: Selangorku.com

0 comments:

top