1. YAB Tan Sri Dato’ Sri Abdul Khalid Bin Ibrahim, Menteri Besar Selangor mengarahkan YB Datuk Mohd Khusrin Munawi,  Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor untuk “mengambil semula tanah” di Projek Pangsapuri PJS1 serta-merta ekoran keengganan pemaju Peter’s Brickworks Sdn  Bhd untuk mematuhi arahan Kerajaan Negeri untuk “stop work order” (pembekuan kerja pembangunan) di atas projek tersebut.

2. Arahan “stop work order” telah dikeluarkan oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya pada 30 Mei 2011 tetapi sebaliknya pada keesokan harinya Pemaju bersama Bailiff mahkamah berserta dengan 20 orang anggota polis bertegas untuk melaksanakan proses pengusiran dan perobohan rumah 2 orang penghuni rumah panjang tersebut.

3. Kerajaan Negeri berpendapat bahawa polisi ‘sifar setinggan’ yang dilaksanakan secara tergesa-gesa oleh kerajaan BN sebelum ini gagal menyelesaikan permasalahan setinggan secara holistik.

4. Kerajaan Negeri juga berpendapat tindakan Pemaju melaksanakan tindakan perobohan 2 unit rumah panjang tersebut pada HARI INI  jelas menunjukkan keangkuhan Pemaju melanggar arahan Kerajaan Negeri.

5. YB Setiausaha Kerajaan Negeri seterusnya melalui Pejabat Daerah dan Tanah Petaling akan menyiapkan dokumen bagi pengambilan semula tanah tersebut seperti yang diperuntukan oleh Kanun Tanah Negara.

YB Dr. Xavier Jayakumar                                              
Ahli Exco Kerajaan Negeri  Selangor
Tarikh : 3 Jun 2011, Jumaat, 6.15 petang

0 comments:

top