SEPANG 11 JUN : Rakyat Selangor diingatkan supaya tidak mudah terpedaya dengan berita yang disiarkan sesetengah akhbar tempatan masa kini terutamanya laporan berkaitan permasalahan yang timbul di negeri ini kerana sebilangan besarnya adalah rekaan semata-mata.

Menurut Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar, pelbagai usaha dilakukan oleh media kawalan Umno-BN untuk mengaburi mata rakyat termasuklah isu status tanah di Sungai Buloh dan Hulu Selangor. 

Menurut Xavier, isu Lesen Pendudukan Sementara (TOL) Kampung Sungai Kerandang dan tapak semaian bunga di Sungai Buloh akan terus disensasikan untuk membohongi rakyat. 

Justeru itu katanya kerajaan negeri akan bertindak mendedahkan nama pihak yang bertanggungjawab menyerahkan tanah berstatus TOL itu untuk didiami dan diusahakan memandangkan ia adalah hak milik kerajaan negeri.

"Kita tidak ada tanah lagi di Selangor. Kalau kita tidak pertahankan tanah-tanah yang ada sekarang khususnya tanah hutan yang cuma tinggal 30 peratus sahaja lagi, kita akan berhadapan dengan masalah pada masa akan datang," katanya dalam ceramah perdana 'Agenda Negeri Selangor', dekat sini malam tadi. 


Sementara itu, Dr Xavier dalam ucapannya turut menekankan pelaksanaan bayaran premium tanah sejumlah RM1,000 yang diperkenalkan kerajaan negeri  menerusi Skim Pemilikan Kediaman Persendirian yang bertujuan memudahkan rakyat Selangor memiliki kediaman dengan bayaran premium yang fleksibel.

Tegasnya, ia adalah satu perkara baik yang tidak pernah dilakukan kerajaan pemerintah Umno-Barisan Nasional (BN) baik di Selangor mahupun Malaysia.

"Kita bagi RM1,000 kepada pemilik yang duduk di atas tanah tersebut. Bila-bila masa siapa pun yang hendak jual tanah tersebut kepada orang lain, dia perlu membayar balik premium pada kerajaan negeri dengan harga yang ditentukan,"katanya. 

Malah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim semalam memberitahu kerajaan negeri bersetuju untuk membantu rakyat di negeri di Selangor yang tidak mampu membayar premium tanah seperti yang ditetapkan oleh kerajaan negeri dengan menggantikannya melalui kerja-kerja amal di bawah seliaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

top