Surcaj Bahan Api Kargo Naik Ekoran Harga Minyak

Syarikat pengangkutan kontena Taipanco Sdn Bhd akan menaikkan surcaj bahan api kargo daripada kadar tarif 16.19 peratus kepada 18.2 peratus, sebagai kesan daripada kenaikkan terbaru diesel sebanyak 20sen yang bermula tengah malam tadi.

"Kadar pengangkutan berbeza mengikut kawasan. Tetapi secara umum,  kadarnya RM100, ini bermakna pelanggan harus membayar tambahan RM18.20 untuk Faktor Penyelarasan Bahan Api (FAF)," kata Naib Presiden Association of Malaysian Hauliers.

"Ketika harga diesel sebanyak RM1.80 seliter, mereka membayar RM16.19. Kami akan maklumkan pelanggan kami tentang FAF baru hari ini."


Ketika dihubungi, Nazari berkata, jadual FAF ditetapkan oleh industri itu semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, yang membawa kepada turun naik harga minyak kerana pengurangan subsidi.

Bagaimanapun, Nazari, yang syarikatnya mendepani perniagaan itu di Pelabuhan Klang menegaskan, terpulang kepada syarikat masing-masing untuk menentukan kadarnya kerana industri itu diselia oleh Akta Persaingan 2010.

Harga diesel sekarang RM2 seliter manakala petrol RON95 2.10 untuk seliter.


Sumber: MalaysiaKini

0 comments:

top