RAWANG, 3 SEPT : Kilang yang didakwa bertanggungjawab ke atas gangguan bekalan air di beberapa kawasan di Lembah Klang dikenakan 14 kompaun berjumlah RM34,000 kerana tidak mematuhi syarat pembuangan sisa pepejal.

Selain itu juga, Kilang itu juga didapati bersalah kerana menjalankan perniagaan tanpa lesen selama 10 tahun.

“Mereka mempermainkan kita dengan mengatakan kilang ini hanya berfungsi sebagai tempat penyimpanan lori, tetapi apabila kita buat serbuan, banyak aktiviti berlaku di sini.

“Pemilik kilang juga adalah kontraktor persendirian di mana dia membawa sampah domestik ke sini untuk diasingkan sebelum dikitar semula,” kata Penolong Pegawai Penguatkuasa MPS, Paramasivam Chelliah.


Menurut beliau lagi, selain MPS, pihak kilang juga berhadapan tindakan daripada Lembaga Air Selangor (Luas), Pejabat Tanah dan Daerah serta Jabatan Alam Sekitar (JAS) Selangor.

Antara kesalahan yang juga dikenalpasti adalah struktur bangunan tidak menepati spesifikasi. Kilang terbabit pernah disaman sebelum ini atas kesalahan gangguan bau berdasarkan aduan daripada penduduk setempat.

Pihak berkuasa tempatan bertindak pantas menyita kilang tersebut pada 31 Ogos lalu. Selain disita, 20 barangan turut dirampas seperti alatan kimpalan dan dua lori tangki yang mengandungi minyak hitam.

Anggota penguatkuasa ditempatkan bagi memastikan tiada operasi berlangsung sehingga proses pemutihan dilakukan.

“Kami haramkan segala aktiviti dan melarang keras lori daripada masuk ke kawasan ini berdasarkan arahan daripada Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sendiri,” kata Paramasivam.

“Kita akan terus menyita tempat ini sehingga arahan pelepasan dikeluarkan daripada Yang Dipertua MPS sendiri,” tegas beliau.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top