Beberapa anggota Selproa telah menyertai sesi latihan 'Mekanisme Hak Asasi Manusia Negara-negara Asean' selama 3 hari bermula 19-22 Julai 2010 yang lalu.

Sesi latihan diadakan di Hotel Pearls International, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur

Antara yang hadir ialah Sdr Razak (pejabat Exco YB Dr. Xavier Jayakumar), Sdr Lim Swee Kuan ( P.A Exco YB Ean Yong), Sdr Peter Chong ( P.A kepada YB MP Subang), Sdr Loh Boon Keat (P.A YB P.J Selatan), Sdra Chan Foo Chuen (P.A MP Selayang), Sdra Chin Yit Hon ( P.A MP Batu) dan Sdr Teng Kok Liang (P.A MP Bukit Bendera). Turut serta adalah wakil-wakil NGO dan aktivis-aktivis hak Asasi dan organisasi kemasyarakatan.  

Salah satu topik yang dibentangkan ialah usaha untuk mempromosikan hak asasi manusia di peringkat wilayah serantau di kalangan 10 anggota Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (Asean) memandangkan Asean mempunyai populasi lebih dari 582 juta penduduk. Lantaran itu sebuah suruhanjaya antara kerajaan telah diwujudkan yang dikenali sebagai 'Asean Intergovermental Commission On Human Rights' atau singkatan 'AICHR' untuk mempertahankan hak asasi dan fundamental kebebasan bagi warga Asean.
 

Peserta juga didedahkan dengan berbagai mekanisme bagi mengenengahkan  isu-isu pencabulan hak asasi manusia setempat untuk diambil tindakan di peringkat Asean berdasarkan Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat Bangsa-bangsa Bersatu (UN Charter)  

Sesi dianjurkan oleh Forum-Asia dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram)    




0 comments:

top