Ahli Parlimen Rasah, Loke Siew Fook hari ini membantah sekeras-kerasnya terhadap keputusan kerajaan tindakan kerajaan memansuhkan pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar cemerlang seperti yang diumumkan oleh perdana menteri.

Keputusan ini hanya akan membantutkan peluang ribuan anak Malaysia terutama bagi pelajar yang tidak berkemampuan yang ingin menimba ilmu di luar negara dan menimba pengalaman di perantauan.

"Ini tidak adil kepada generasi muda Malaysia kerana penggunaan kewangan yang boros dan tidak berhemah memberi kesan kepada generasi muda yang terpaksa menanggung akibat dan implikasinya.
"Kerajaan menyatakan biasiswa ini tidak dapat diteruskan kerana pembiayaan kewangan yang tinggi dan kerajaan tak mampu menanggungnya. Ini satu alasan yang tidak boleh diterima sama sekali," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebelum ini, menyebut dalam sub topik bahawa kerajaan ingin membantu belia untuk menjadi pemimpin masa hadapan yang dinamik dan berinspirasi.


Sebelum ini juga, dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-9, kerajaan memberi biasiswa kepada lebih kurang 47,300 orang pelajar bagi mengikuti program IPTA dan IPTS dengan 18 peratus daripada pemegang biasiswa itu melanjutkan pelajaran ke institusi antarabangsa terkemuka di luar negara.

Dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-10 pula, kerajaan akan terus memperkukuh program biasiswa ini dengan mensasarkan penawaran biasiswa kepada 60 ribu orang pelajar dalam dan luar negara.

Namun, ini diibaratkan indah khabar dari rupa apabila pemansuhan ini dilakukan sedangkan pembinaan bangunan Parlimen baru yang bernilai RM800 juta, dicadang.

"Apabila kerajaan umum cadangan membina bangunan Parlimen yang baru bernilai RM800 juta. tidak ada satu pun rakyat yang waras dapat menerima keputusan kerajaan untuk menidakkan peluang pelajar cemerlang untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara kerana kekurangan sumber kewangan"

Keputusan ini bercanggah dengan falsafah dan semangat yang digariskan Najib  dalam RMK-10 yang dibentangkan kurang dari seminggu yang lepas.

Loke Siew Fook menggesa kerajaan segera menubuhkan satu jawatankuasa pemilihan khas parlimen untuk mengkaji semula secara menyeluruh setiap aspek pelaksanaaan sistem pemilihan penerima biasiswa JPA.
Ia termasuk cadangan yang pernah dihantar oleh beliau kepada Menteri diJabatan Perdana Menteri Datuk Nazri Aziz tahun lepas. 

Namun, sehingga kini tiada tindakan yang diambil.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

top