SHAH ALAM, 12 OGOS – Seramai 380 ketua-ketua kampung termasuk Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) semalam diraikan dalam satu majlis berbuka puasa bersama Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim serta Ahli Dewan Negeri Selangor di kediaman rasminya di Shah Alam .

Abdul  Khalid berkata majlis yang diadakan ini bertujuan merapatkan silaturrahim serta menambah baik kerjasama dan persefahaman antara pemimpin kerajaan negeri dengan pegawai-pegawai JKKK sekaligus dapat memperbaiki sistem penyampaian kepada rakyat Selangor.

Selain umat Islam, Abdul Khalid turut mengundang beberapa Ahli Dewan Negeri dan Ahli Parlimen bukan beragama Islam .

Selain berbuka puasa bersama Menteri Besar, tetamu yang hadir turut bersama-sama menunaikan solat Maghrib dan Isyak serta disudahi dengan solat Tarawih secara berjemaah.

Bagi Ketua Kampung Meru, Zaifur Noor, majlis berbuka puasa bersama Menteri Besar pada tahun ini agak meriah dan ramai jemputan hadir berbanding tahun lepas. Usaha sebegini katanya perlu diadakan lebih kerap sebagai penghargaan kepada pemimpin akar umbi dan bekerjasama menyalurkan maklumat berguna kepada kerajaan negeri.

“Ini satu program yang baik, sebenarnya untuk merapatkan antara ketua kampung antara satu dengan lain dari daerah yang berlainan dan bagi pegawai-pegawai yang lain kita dapat berkenal-kenalan dengan mereka sambil duduk bersembang, paling tidak pun kita dapat sekurang-kurangnya kalau kita tak dapat pergi ke pejabat dia pun, dalam waktu-waktu beginilah kita boleh bercerita tentang apa pun masalah-masalah kita dengan mereka sebenarnya”.

Sementara itu  Pegawai Penyelaras  Menteri Besar Selangor, Abdul Rahman Talib memuji usaha ini dan ia akan diteruskan di setiap daerah bagi memberi kefahaman tentang beberapa program kebajikan yang dilaksanakan kerajaan negeri untuk manfaat rakyat Selangor.

“Perjumpaan ini memang patut diadakan secara kerap kali supaya antara satu sama lain mesra dan memahami, dengan itu pegawai-pegawai kerajaan, penyokong-penyokong kerajaan, anggota-anggota parti, orang awam, JKKK faham bahawa pimpinan kita Tan Sri Khalid adalah seorang pemimpin yang terbuka dan suka berkomunikasi dengan rakyat dan pegawai”.

“Meskipun Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sibuk dengan urusan pentadbiran kerajaan negeri namun beliau masih sempat meluangkan masa berbuka puasa bersama Ahli Dewan Negeri (ADUN) Selangor serta 380 ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung di kediaman rasminya di Shah Alam hari ini,” katanya.


Sumber: TVSelangor

0 comments:

top