Belanjawan Selangor 2011 yang akan dibentang pada November depan berteraskan kepada belanjawan defisit sifar dan mengeratkan kerjasama ekonomi antara Kerajaan Negeri dan Pusat.

Penjimatan dari strategi defisit sifar ini dan pendapatan dari kerjasama Selangor-Putrajaya akan digunakan untuk memacu pembangunan semula kawasan bandar, mewujudkan sistem pengangkutan cekap dan membangunkan potensi komersil di sepanjang tebing Sungai Klang.

"Kerajaan negeri merasakan usaha pembangunan di Kuala Lumpur Raya adalah usaha yang patut mendapat sokongan dari Kerajaan Negeri. Kita mahu bekerjasaman dengan Kerajaan Pusat untuk merangka dan melaksana sistem pengangkutan efisien yang memberi penekanan kepada pengangkutan awam seperti Transit Aliran Massa," kata Khalid.

Selain dari memanfaatkan program-program pembangunan yang direncana Kerajaan Pusat, Tan Sri Khalid berkata Selangor merancang untuk menjayakan beberapa projek yang direncanakan dalam pakej stimulus Selangor.

"Kita merasakan program pembangunan semula kawasan bandar adalah salah-satu cara untuk merangsang ekonomi Malaysia, yang terkesan dengan aliran pelaburan asing yang berkurangan," tegas Khalid.

Kerajaan Negeri bagaimanapun mengambil langkah cermat dan berhati-hati supaya pengemblengan sektor hartanah tidak akan membebankan pengguna dan pembayar cukai Selangor.

Selain itu,Khalid juga ingin melihat projek pemulihan dan kemajuan Sungai Klang berjalan lancar, menjadikannya koridor pelbagai fungsi untuk pembangunan hartanah, komersil, pengangkutan dan pembekalan air.

"Usaha untuk memperindah dan membangunkan Sungai Klang adalah selari dengan rancangan Kuala Lumpur Raya," kata Khalid.

Menteri Besar Tan sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Negeri mengambil iktibar dari Belanjawan Nasional 2011 dan menjadikannya sebagai panduan untuk menghasilkan belanjawan yang lebih baik.

Beliau berpendapatan Belanjawan Nasional yang dibentang Perdana Menteri Najib Tun Razak boleh diperbaiki lagi terutamanya dari aspek menjimat perbelanjaan dan mengurangkan defisit.

"Kita harus mengambil iktibar bagaimana negara-negara Barat seperti United Kingdom yang juga mengambil langkah untuk mengurangkan defisit perbelanjaan. Walaubagaimanapun ini tidak dilakukan dalam Belanjawan Nasional 2011" kata Khalid.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

top