Menghadiri Kongres Nasional Ke-7 AMK dan Wanita

Petaling Jaya, 26 November - Kongres Nasional Ke-7 AMK (Angkatan Muda Keadilan) dan Wanita yang bertempat di Dewan Sivik, MBPJ telah dirasmikan oleh Timbalan Presiden, Senator Dr Syed Husin Ali pada pukul 9.30 pagi.

Dalam ucapan perasmiannya, Dr Syed Husin Ali menekankan peranan Wanita dan AMK sangat penting dalam usaha memperkukuhkan parti menjelang Pilihan Raya Umum yang akan datang. Beliau turut menyatakan bagi memastikan Pakatan Rakyat mara ke Putrajaya, PKR harus memainkan peranan yang lebih aktif khususnya di negeri Selangor. Beliau mencadangkan supaya lebih banyak bengkel, kursus dan latihan diadakan untuk menimbulkan kesedaran dan kekuatan organisasi dan perpaduan politik

Dr Syed Husin Ali yang berucap buat kali terakhir sebagai Timbalan Presiden pada kongres ini menceritakan serba sedikit tentang sejarah penubuhan Parti Keadilan yang kemudiannya bercantum dengan Parti Rakyat Malaysia yang kemudiannya membawa nama Parti Keadilan Rakyat. Beliau mengingatkan bahawa parti ini perlu meneruskan perjuangan membela rakyat dan tidak sekali-kali tergugat dengan mereka yang mahu meninggalkan parti kerana kepentingan peribadi. Katanya lagi kepentingan rakyat adalah keutamaan parti. Adalah difahamkan, Dr Syed Husin Ali akan terus aktif dan memainkan peranan penting dalam merealisasi matlamat parti membela rakyat.



Kehadiran pada kongres kali ini dikatakan adalah lebih baik berbanding pada kongres sebelumnya walaupun sebelum ini pihak media melaporkan kehadiran mungkin terjejas disebabkan pemilihan peringkat cabang dan pusat yang diadakan bagi memberikan setiap ahlinya mengundi kepimpinan baru.


Selepas ucapan perasmian, AMK Kota Raja telah menyerahkan cenderahati  yang merupakan potret Dr Syed Husin Ali sebagai tanda penghargaan. Para perwakilan dan pemerhati kemudiannya mengambil kesempatan untuk bergambar bersama Dr Syed Husin Ali.


Kongres Wanita dan AMK kemudiannya bermula dengan perwakilan dan pemerhati masuk ke dewan masing-masing.


Di Kongres AMK, saudara Shamsul Iskandar Mohd Akin menyampaikan ucapan dasarnya. Beliau berkata kempen pemilihan yang lepas telah dilaksanakan dengan begitu gigih. Ada yang tersinggung dan ada yang tersilap langkah. Kongres ini untuk saling bermaafan dan meletakkan segala pengalaman berkempen untuk pemilihan ini sebagai azimat yang mendewasakan ahli-ahlinya dalam perjuangan politik.

"Manfaatkan ia sebagai latihan memantapkan jentera dan kemahiran kita menghadapi pilihanraya.Malang apabila ada beberapa anggota yang menjadikan persaingan tersebut negatif."

"Ayuh Angkatan Muda Keadilan! Ayuh kita sekali lagi menjadi pendahulu dalam usaha merapatkan kembali saf dalam Parti Keadilan Rakyat.Kita telah melalui satu fasa yang mengujakan apabila para anggota berlumba-lumba menawarkan khidmat memimpin parti ini."

"Para anggota dan pemimpin akar umbi yang sebenar-benarnya mempunyai peranan besar memastikan parti terus cergas.Kita bakal berhadapan dengan tugas dan cabaran yang lebih hebat tidak lama lagi. Pilihanraya Umum Ke-13 yang bakal menjelang menuntut kita untuk bekerja sebagai satu pasukan yang kompak.Kita mesti ingat misi kita ialah untuk menumbangkan Barisan Nasional dan menegakkan sebuah kerajaan rakyat."

Ucapan dasar kemudiannya dibahaskan oleh perwakilan-perwakilan yang menyokong dan mengusulkan beberapa perkara. Antara perkara yang disokong dan diusulkan adalah merapatkan semula saf semua barisan samada yang menang atau kalah bagi memperkasa parti, latihan dan bengkel bagi memantapkan jentera amk, aktiviti-aktivit mengukuhkan ekonomi ahli, kepentingan memberi peranan yang lebih kepada anak-anak muda dan kepentingan peranan wanita muda dalam meraih undi pada PRU Ke-13.

Selepas perbahasan dilakukan, para perwakilan kemudiannya memilih seramai 30 orang  perwakilan untuk ke Kongres Nasional Ke-7 yang akan berlangsung pada 27 dan 28 November.
Para perwakilan amk kemudiannya membuat undian bagi memilih Pengerusi Tetap dan Timbalan Pengerusi Tetap yang baru. Hasil daripada undian, YB Shuhaimi Shafiei telah dipilih sebagai Pengerusi Tetap dan saudara Lau Teck Lai sebagai Timbalan.
Perwakilan dan pemerhati kemudiannya tertumpu kepada pengumuman barisan kepimpinan amk bagi sesi 2010 hingga 2013.

Berikut adalah keputusan rasmi pemilihan barisan pucuk pimpinan Angkatan Muda Keadilan (AMK) bagi tempoh 2010-2013.


Ketua:
Shamsul Iskandar Mohd Akin
Timbalan Ketua:
Khairul Anuar

Naib Ketua:
1. Azmizan Zaman Huri
2. Erveana Ansari Ali
3. Chan Ming Kai

Anggota Majlis Pimpinan:
1. Abdul Rahman Abdul Hackeem
2. Natassia Sarah
3. Zulhaidah Suboh
4. Zafril Mohd Eusoff
5. Mohamad Azihan Che Seman
6. Azman Yusof
7. Ginie Lim
8. Sangetha Jayakumar
9. Muhammad Najmi Samsudin
10. Jafery Jamion
11. Azwan Ramli
12. Rajan A/L Rajan Naidu
13. Farhan Ibrahim
14. Md Zaman Md Tasi
15. Sachithananthan A/L Krishnan
16. Ong Chin Wen
17. Mohamad Nazri Ismail
18. Ramlan Roes
19. Hamsah Djabir (rpt: Hamsah Djabir)
20. Ng Shy Ching


Berikut adalah senarai penuh keputusan pemilihan bagi Wanita
Ketua Wanita: 
Zuraida Kamaruddin

Timbalan Ketua Wanita: 
Rodziah Ismail

Naib Ketua Wanita:
1. Gan Pei Nei
2. Haniza Talha
3. Noorsham Abu Samah

Ahli majlis pimpinan wanita (exco):
1-Daroyah Alwi
2-Chua Yee Ling
3-Nurin Aina
4-Juwairiya Zulkifli
5-Ain Eusoff
6- Yogeswari A/P Ramalu
7-Salmah Ismail
8-Fathmawaty Ismail
9-Armila Alias
10-Roziyah Hamzah
11-Tan Poh Lai
12-Ramlah Bee
13-Halimah Mamat
14-Norhesni Ismail
15-Nurhanim Mohksein
16-Juliana Jusit
17-Vasanthi Ramalingam
18-Sarimah Lisut
19-Felisia Ling
20-Nanie Jamil


Dr Xavier Jayakumar yang mewakili Majlis Pimpinan Pusat berucap semasa penggulungan mengingatkan kepada barisan kepimpinan baru AMK supaya terus mengadakan latihan dan bengkel bagi memantapkan setiap ahli serta bagi menyediakan mereka untuk menghadapi pilihanraya akan datang.

 
Beliau turut menambah bahawa kesemua ahli AMK harus bersatu, lupakan pemilihan yang lepas dan jangan biarkan mereka yang meninggalkan parti meninggalkan kesan kepada mereka yang masih lagi setia. Katanya lagi, perjuangan parti ini lebih besar jika hendak dibandingkan dengan mereka yang hanya mementingkan diri.

Kongres Nasional Ke-7 AMK dan Wanita kemudiannya ditangguhkan dengan harapan dan iltizam baru. 

0 comments:

top