'Skim Kesihatan Percuma' Kepada Rakyat Selangor

BERANANG, 6 NOV:  Wanita adalah aset penting dalam pembangunan sesebuah negara, memandangkan golongan ini ramai yang berkerja untuk menyara keluarga.

Justeru Skim Kesihatan Wanita ini merupakan inisiatif Kerajaan Negeri Selangor yang prihatin terhadap kesihatan rakyat, khususnya golongan wanita.

"Antara manifesto Kerajaan Selangor adalah melalui 'Skim Kesihatan Percuma' kepada rakyat Selangor, khususnya golongan wanita dan bagi tujuan itu kerajaan negeri meluluskan RM5.2 juta bagi memastikan paling tidak, satu juta wanita Selangor sihat," kata Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi Selangor, Rodziah Ismail.

Ujarnya, melalui skim ini, seramai 56,000 orang wanita akan diberikan peluang untuk menjalani pemeriksaan mammogram secara percuma.

"Skim ini penting memandangkan faktor utama pembunuh wanita akhir-akhir ini adalah kanser payu dara, walaupun skim yang sama wujud sebelum ni, tetapi tahap kesedaran masih berkurangan," katanya sewaktu melancarkan skim tersebut di Kampung Sesapan batu Minangkabau, Beranang hari ini.

Sehubungan itu menurut Rodziah, usaha Kerajaan Negeri Selangor ini diharap mendapat sambutan daripada golongan wanita bagi melahirkan warga Selangor yang sihat dan cergas.

0 comments:

top