Misi Pelihara Sungai Jaga Kualiti Air

SHAH ALAM, 12 Nov – Semalam kerajaan negeri melancarkan Program Satu Negeri Satu Sungai dengan matlamat mencapai kualiti air peringkat IIB menjelang 2015.

Menteri Besar, Tan Sri Khali Ibrahim berkata, program itu juga bertujuan menjadikan sungai dan kawasan sekitarnya sebagai kawasan rekreasi semula jadi dan tumpuan ramai.

“Sungai merupakan aset negeri yang perlu dipilihara kerana ia sangat bernilai, sekiranya sungai diurus dengan baik ia mampu memberi pulangan bagi menjana ekonomi negeri.

Menurutnya, program itu juga bertujuan bagi memastikan sungai bebas daripada sampah-sarap serta mendapan yang boleh mengakibatkan banjir.

“Program yang diadakan ini boleh dijadikan contoh kepada lembangan sungai yang lain,” katanya ketika merasmikan program tersebut di Bangunan Setiusaha Kerajaan Negeri (SUK).

Terdahulu, Abdul Khalid turut melancarkan laman wab Penchala-GIS, bertujuan membangun dan melaksanakan sistem pengurusan sungai untuk Sungai Penchala bagi menyokong strategi perlaksanaan program tersebut.

Hadir sama, Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar, Elizabeth Wong dan Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu.

Sumber: SelangorKini

0 comments:

top