SUNGAI BESAR, 23 FEB : Kerajaan Negeri Selangor mempunyai persediaan rapi bagi berdepan dengan sebarang kemungkinan berlakunya sabotaj gangguan air di negeri itu.

Exco Selangor, Dr Yunus Hairi berkata, dakwaan akan berlaku gangguan air selepas pembubaran Dewan Negeri Selangor (DNS) dan Parlimen apabila pihak Umno-BN menggunakan isu air sebagai bahan kempen politik dalam PRU 13 ini untuk merampas Selangor.

“Kerajaan Negeri sudah bersedia dengan perancangan seperti penyediaan lori-lori tangki air yang akan dilaksanakan dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan,” kata Dr Yunus.

Beliau berkata demikian semasa penerangan isu air yang diadakan di Dewan Seri Bernam di sini.

Tambah Dr Yunus, pemberian air percuma sepanjang lima tahun pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor membuktikan gagasan itu membela kebajikan rakyat.

Katanya, sebelum ini pihak Umno-BN mendakwa kerajaan negeri akan muflis dalam tempoh tiga bulan dengan pemberian air percuma.

Namun hasil kecekapan pengurusan pentadbiran kewangan berhemah rizab simpanan Selangor terus meningkat sehingga RM2.5 bilion.

“Sebanyak 600juta meter padu air bersih terbuang ekoran masalah kehilangan air yang didakwa gagal tditangani dengan baik oleh pihak Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas),” kata beliau.

Sementara itu, mantan Professor Undang-Undang UIAM, Dr Aziz Bari berkata, sokongan kepada kerajaan Pakatan Rakyat perlu diteruskan dalam usaha untuk memastikan dasar pemberian air percuma mempunyai kesinambungan.

“Isu penstrukturan industri air di Selangor akan lebih mudah diselesaikan dengan rakyat memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat di peringkat pusat dalam Pilihanraya Umum Ke-13,” kata beliau.

Kira-kira seramai 500 orang hadir dalam sesi penerangan isu air itu yang turut hadir penyelaras DUN Sungai Panjang, Fadzlin Taslimin.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top