IJOK, 5 FEB: Bantuan RM120 juta dari Kerajaan Pusat kepada Syarikat Bekalan Air Selangor(Syabas) tidak membantu menyelesaikan isu air di Selangor, sebaliknya rakyat negeri ini mahukan penyelesaian jangka panjang diambil agar masalah bekalan air tidak berlaku pada masa depan.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, isu ini hendaklah diselesaikan secara menyeluruh dengan mengambil kira perancangan masa depan.

“Memang, ini satu rancangan yang tidak tersusun, sepatutnya perancangan kewangan tidak dibuat secara ‘adhoc’.

“Beri pinjaman sedikit demi sedikit tidak menyelesaikan masalah penyusunan semula struktur air Selangor,” ujar Abdul Khalid kepada TV Selangor malam tadi.

Abdul Khalid sebelum menceburi politik, beliau juga terkenal sebagai seorang ahli korporat berjaya, disegani dan memiliki pengalaman luas dalam dunia perniagaan.

Terdahulu Abdul Khalid berkata, bantuan RM120 juta kepada Syabas ini tidak akan menyelesaikan kemelut air Selangor kerana Syabas sebelum ini terbukti gagal mengurus dana yang diberikan kepadanya.

Sebelum ini, Syabas membelanjakan RM1.169 bilion – lebih daripada yang diperuntukan di bawah perjanjian – tetapi syarikat itu masih gagal menurunkan kadar air tidak berhasil (NRW) kepada 19.98 peratus.

NRW adalah air yang hilang melalui kebocoran paip atau yang telah dicuri. Kadar NRW sekarang di bawah Syabas adalah 33 peratus.

Terdahulu itu Abdul Khalid meneruskan tradisi pemberian buah limau mandarin sempena Tahun Baru Cina kepada orang ramai yang mengunjungi pasar malam Desa Coalfield di sini.

Sebelum itu, dalam kunjungan sama Abdul Khalid turut sempat menunaikan solat Maghrib berjemaah bersama penduduk setempat di Surau Al-Hidayah, Desa Coalfield.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top