SHAH ALAM 18 JAN : Himpunan gerakan Hormati Suara Rakyat Selangor (HSRS) adalah mesej jelas rakyat  negeri ini yang menyatakan sokongan kepada kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah kini.

Walaupun kerajaan negeri dihentam bertubi-tubi dengan fitnah membuta tuli oleh media arus perdana, namun rakyat di Selangor masih celik minda dan tidak mudah diperkotak-katikkan dengan isu-isu rekaan.

Wakil gerakan itu, Haris Mohamed Ibrahim yang juga Presiden Pergerakan Kebebasan Sivil Malaysia dalam temubual khas bersama Tv Selangor berkata, walaupun kerajaan negeri Pakatan Rakyat ada kelemahannya namun rakyat di Selangor dapat merasakan perubahan dalam pentadbiran yang baru.

Namun malangnya saat seluruh rakyat Selangor mengecapi nikmat pentadbiran yang lebih efisyen berbanding dahulu, ada pihak yang mula 'menabur duri dalam daging' dan 'menjadi api dalam sekam'.

Seraya katanya, "pencerobohan" pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru, Datuk Khusrin Munawi menjadi kemuncak kepada kemarahan rakyat Selangor yang sudah jelak dengan permainan politik untuk menjatuhkan kerajaan negeri pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Di sini kami sudah sampai kepada kemuncak, kalau kami tidak bersuara sekarang, kami risau keadaan akan merosot lagi. Sudah sampai masanya untuk rakyat bersuara. Bersuara untuk menyampaikan kepada pihak-pihak berkenaan ketidakpuasan rakyat, jelas Haris.

HSRS yang dianggotai oleh 11 badan bukan kerajaan akan mengadakan satu himpunan di Stadium Kelana jaya untuk menjelaskan kepada rakyat berhubung Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan diadakan pada keesokan harinya(24 Januari).

Persidangan tegempar itu bagi membolehkan pindaan terhadap Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 dibuat untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri kepada Sultan dan Menteri Besar.

Himpunan tersebut yang dijadualkan berlangsung pada pukul 4 petang (23 Januari) akan menyenaraikan beberapa juru cakap untuk menjelaskan kedudukan sebenar di negeri Selangor.

Menurut Haris, rakyat sudah sekian lama menantikan perubahan dan mereka membuktikannya pada 8 Mac 2008 lalu apabila lebih kurang lapan juta rakyat yang mengundi, separuh daripadanya mengundi untuk perubahan.

Bukan hanya faktor kebajikan rakyat yang tidak terbela, penyelewengan yang semakin berleluasa, kronisme tidak berpenghujung, malah ia hingga melibatkan kematian setiausaha politik Exco kerajaan negeri Selangor, Teoh Beng Hock yang sehingga kini masih menjadi tanda tanya.



Sumber: TVSNEWS

0 comments:

top