SHAH ALAM 5 JAN: ADUN Seri Muda, YB Shuhaimi Shafiei, bersedia untuk mengadap baginda DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah sekiranya baginda tersinggung berhubung isu perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) yang baru.

Perkara ini dinyatakan oleh Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Kota Raja, Azmizam Zaman Huri yang mewakili YB Shuhaimi sewaktu sidang media bagi menjelaskan tomahan yang dilemparkan oleh Utusan Malaysia yang seolah-olah menunjukkan YB Shuhaimi derhaka terhadap Institusi Raja di Selangor.

Utusan memanipulasikan kenyataan YB Shuhaimi berkaitan isu perlantikan SUK untuk menimbulkan pertentangan antara pihak-pihak yang terbabit khususnya antara Kerajaan Negeri dan Sultan Selangor.

Dalam kenyatan YB Shuhaimi yang dibacakan Azmizam, beliau menegaskan kenyataannya tidak ditujukan kepada Sultan Selangor sebaliknya menyanggah kenyataan yang dibuat Setiausaha Sulit baginda serta mantan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Khir Toyo yang memberikan tafsiran mereka sendiri ke atas peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor, 1959.

"Yang dipersoalkan mengapa Fasal 50 (kuasa eksekutif DYMM Sultan Selangor) dan Fasal 52(1) (peranan Suruhanjaya Perkhidmatan melantik YB SUK) tidak dibaca bersama Fasal 55(1)," katanya.

Beliau turut menafikan ada berkata bahawa perlantikan jawatan SUK tidak memerlukan perkenan DYMM Sultan Selangor sebaliknya ia adalah dibawah kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri(MMKN).

Bagi pihak AMK Azmizam menambah, sekiranya isu ini dipanjangkan, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk membongkar lebih banyak isu mengenai penderhakaan terhadap Institusi Beraja oleh Umno-Barisan Nasional.

"Kami tengok Ibrahim Ali yang begitu bersungguh-sungguh tapi beliau hanya cakap tak serupa bikin," katanya.

Pihak AMK akan membuat laporan polis dalam masa terdekat berhubung isu fitnah kenyataan terhadap Shuhaimi dan kenyataan Ibrahim Ali dalam Dewan Rakyat bertarikh 18 Januari 1993 yang jelas menghina Raja-Raja Melayu.

0 comments:

top