Wan Azizah : 1Care Satu Lagi Agenda Retorik BN

PETALING JAYA 23 MAC : Tindakan Kementerian Kesihatan untuk mewujudkan sistem Kesihatan 1Care (1Care) merupakan satu lagi agenda rektorik politik sempit  kerajaan Umno-BN demi kelangsungan hayat politik mereka.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Wan Azizah Wan Ismail berhubung janji Kementerian itu untuk melancarkan satu sesi penerangan seluruh negara bagi menjelaskan dan mendengar pandangan rakyat tentang 1Care.

“Kami mengambil maklum jawapan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai bahawa rancangan 1Care hanya akan siap dalam masa dua tahun.

“Sebagaimana disebutkan di dalam kenyataan kami sebelum ini, kami mempersoalkan jaminan Menteri Kesihatan sebagaimana rekodnya di dalam kontroversi Lynas,”jelas Azizah.

Azizah turut mempersoalkan tindakan Menteri Kesihatan tersebut yang dilihat sebagai amat mengejutkan selepas 1Care mendapat tentangan daripada rakyat.

“Seperti pengumuman BN yang lain contohnya SBPA, proses perundingan nampaknya dilakukan selepas mendapat kritikan rakyat.

“Kami juga menerima aduan-aduan daripada doktor-doktor yang terlibat di dalam perbincangan mengenai 1Care sebelum ini bahawa tiada proses rundingan dan dialog sebenar. Kerajaan nampaknya akan meneruskan 1Care,”katanya.

Mengulas lanjut perkara ini, Azizah berharap agar Menteri Kesihatan akan memberi respons terhadap cadangan Pakatan Rakyat sebelum ini bagi langkah-langkah segera bagi menambahbaik system kesihatan Negara.

Dalam kenyataan sebelum ini, Azizah mendedahkan perbelanjaan kesihatan kerajaan sebanyak 2.2 peratus daripada KDNK pada 2008 adalah lebih rendah daripada cadangan WHO sebanyak 5 hingga 6 peratus.

WHO juga menganggarkan bahawa 20 hingga 40 peratus perbelanjaan kesihatan kerajaan dibazirkan kerana ketidakcekapan termasuk rasuah.

“Justeru memperkenalkan 1Care tanpa mengatasi ketidakcekapan ini hanya akan membuka ruang untuk meningkatkan rasuah yang membebankan sistem kesihatan negara.

Aziziah menambah, amalan lazim kepimpinan kerajaan Umno-BN seperti penswastaan pelbagai sektor sistem kesihatan negara sepanjang dua dekad ini, bukanlah jawapan untuk meningkatkan kecekapan, sebaliknya hanya meningkatkan ketirisan.

Ini termasuklah penswastaan Stor Perubatan Kerajaan, Hospital-Hospital Universiti, Jabatan Kardiologi dan Perkhidmatan Sokongan Hospital yang telah membawa peningkatan kos yang tinggi tanpa meningkatkan kecekapan.


Sumber: Selangorku.com

0 comments:

top