MB: Peruntukan RM67.5 Juta Untuk Pembangunan Belia

SHAH ALAM, 31 MAC : Golongan belia di Selangor disaran agar memanfaatkan sepenuhnya peluang untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam pelbagai bidang selaras dengan tuntutan keperluan masa kini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Bajet 2012 menyediakan peruntukan yang besar bagi manfaat golongan belia di negeri ini.

Katanya berdasarkan perangkaan tahun 2011 sebanyak 41.2 peratus atau lebih 2.2 juta daripada 5.4 juta penduduk Selangor terdiri daripada golongan belia.

“Kerajaan negeri menyedari kepentingan belia dalam impak ekonomi dan pembangunan masyarakat di Selangor dan merangka pelbagai program kepada belia untuk bersama-sama membangunkan negeri supaya terus maju dan hasilnya dapat dinikmati oleh seluruh rakyat.” jelas beliau

Katanya, menerusi Geran Selangorku, Kerajaan Selangor memperuntukkan RM67.5 juta untuk pembangunan belia yang merangkumi program latihan belia (RM3.5 juta), keusahawanan muda (RM30 juta), pembangunan sukan (RM4 juta), penyediaan infrastruktur sukan (RM30 juta).

Menurut Abdul Khalid Kerajaan negeri mengiktiraf pemegang Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) setaraf dengan kelulusan akademik dan layak memohon berkhidmat di sektor awam, sementara bagi bagi sektor swasta, mereka layak menerima gaji setaraf dengan pemegang sijil dan diploma.

Selain itu katanya, Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TEVT) yang sebelum ini dijadikan pilihan terakhir pelajar diiktiraf kerajaan negeri untuk melahirkan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi, bukan sahaja cemerlang daripada segi teknikal tetapi mempunyai jati diri yang lengkap.

Menurut Abdul Khalid, Kerajaan memperuntukan sebanyak RM33.5 juta untuk pelaksanaan program khas kepada belia untuk menceburi bidang perniagaan menerusi program Usahawan Muda dan melalui latihan yang disediakan secara berperingkat.

“Kerajaan Negeri sedia maklum dengan keperluan belia dalam permulaan melangkah dan mengembangkan karier selepas lulus di peringkat sijil, diploma mahupun ijazah.

“Oleh itu, Program Usahawan Muda ini berinisiatif sebagai platform kepada belia-belia yang ingin memulakan perniagaan mahupun yang ingin melebarkan perniagaan keluarga yang sedia ada,” tambah Abdul Khalid yang juga MP Bandar Tun Razak.

Abdul Khalid berkata demikian ketika merasmikan Majlis Konvokesyen INPENS International College Kali ke 16 yang diadakan di Dewan Auditorium Jubli Perak, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah hari ini.

Seramai 432 graduan pelbagai bidang kemahiran menerima sijil dan anugerah kecemerlangan akademik dan kokurikulum termasuk 14 graduan Diploma Eksekutif Automotif yang pertama kali diadakan di kolej ini.


Sumber: Selangorku

1 comments:

Anonymous said...

Dr....the announcement by Selangor State Govt on youth development seems like hot air. Many times I approached Selangor State with innovative programs and the best part the state govt don't even give any reply. The least they could do is tell yes or no when a proposal is submitted.

top